Brev:
Vugges i søvn - 11 mdr.
18. oktober 2010
Alder:
11 mdr.
Vugges i søvn - 11 mdr.
Kære Helen
I forlængelse af sidste brev hermed en opfølgning. Tak for svaret, der var flere ting vi kunne bruge.
Status er den at faderen nu er startet på orlov, moderen skal starte på arbejde om en uge, men skal formentlig sygemeldes fordi hun som sidste gang er meget hårdt ramt af den ny graviditet (svimmelhed, hyppige opkast mv). Af samme årsag skal faderen nu overtage og vi har besluttet af stoppe med amningerne helt.
Vi var nede på 3-4 daglige amninger (kl 9, eftermiddage og kl 19 til at sove på) men har nu for en uge siden uden problemer skåret ned til kun kl 19 amningen. Denne regner vi med at droppe inden for max 1 uge. Moderen har simpelthen brug for ro og ’genopladning’, har tabt sig meget osv.
Som før skrevet er han altid blevet ammet i søvn, alternativt ’gået i søvn’ i barnevogn. Der var ingen andre metoder, til nød kunne faderen vugge ham i søvn. Nu falder han i søvn ved faderens hjælp – barnevogn eller kraftig vugning i favnen (til aften, til tider kl 9 osse). Det fungerer fint, tager bare 5-15 min, men det holder jo ikke i længden.
Hvis vi lægger ham i tremmesengen inden han sover, bliver han vred/ked og græder. Lægger vi ham når han er tæt på at sove flexer han i ’flitsbue’ på ryggen og bliver tiltagende sur/ked indtil faderen tager ham op igen og fortsætter vugning til han sover. Han vil kun sove på siden når han lægges (måske er det fordi han hidtil er blevet ammet i søvn liggende). Han er tryg når vi ruller ham om på siden, putter dynen og i den stilling sover han. Sover han ikke når han langsomt bliver sænket ned i tremmesengen mærker han det med samme og begynder at protestere.
Det skal siges at han har sovet i vores dobbeltseng ved siden af moderen fra ca. 1-2 mdr’s alder til ca 9mdrs alder, hvorfra vi mere og mere lagde ham i egen seng. Moderen har sovet i et andet værelse siden da.
Hvordan kommer vi videre – får ham til at lære at falde i søvn i sengen selv? Vi har længe forsøgt med 2-3 forsk. klude/bamse som tryghed uden han umidddelbart har taget det til sig - han tager hverken sut eller flaske, men drikker med faderen fra kop m tud, aften og op til flere gange om natten. Inden sovetid laver vi samme rutine: Bleskift, tøjskift, børste tænder, historielæsning, amning /mælk fra kop
I løbet af natten vågner han fra 1-5 gange, hvor han ikke selv kan komme videre i søvnen, eller ikke selv kan rulle om på siden (sovestillingen). Nogle gange kan faderen nøjes med at tysse/vende/putte ham, men oftest skal han tage ham op og vugge ham meget kortvarigt til han sover igen. Nogen gange vågner han med et sæt grædende. Han vågner stabilt altid ml 545 og 615 og vil ikke sove mere. Så her samme problem – hvordan undgår vi at han skal vugges videre i søvnen – og hvorfor har han så svært ved at komme videre i søvnen selv?
Tak, faderen på orlov