Svar: Sove i egen seng - 14 mdr.
18. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Brit
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig. Så må du ud fra det, selv vælge til og fra, hvad du tror kan passe ind på jeres udfordringer :)
Jeres dreng er født før tid, han har været meget indlagt og har derfor et naturligt stort tryghedsbehov. Det er rigtig godt at I har været opmærksomme på dette og derfor ladet ham sove hos jer, så han skulle fornemme at I var der, at han ikke var alene.
Det betyder naturligvis også at han ikke fra den ene dag til den anden kan lære at sove alene, han sover bedst sammen med jer og nyder især at nulre dit hår - en dejlig ting for ham, men irriterende for dig, det forstår jeg godt. Derfor er det også en rigtig god idé, hvis du nu kunne introducere en substitut for dit hår.
Jeg ved godt du skriver at han ikke har vist interesse for puttebamse eller putteklud, men faktisk er det sådan, at de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de tager en sådan substitut til sig og begynder at bruge det bevidst og derfor er det netop nu, han har alderen til, at I arbejder på at få sat noget andet i stedet for dit hår :)
Når børn pludselig begynder at vægre sig mod at skulle sove, har svært ved at overgive sig til søvnen, vågner op efter kortvarig søvn og generelt sover meget uroligt, så er man nødt til at medtænke om barnet kan have ondt. Det er ikke altid at man mærker det om dagen ... Det kan være ørerne der gør ondt, dt kan også være fordi han har blærebetændelse, at han får ondt og derfor vågner og søger jer ekstra meget ...
Det kan også handle om alder og udvikling og med den alder jeres dreng har lige nu, så er han ganske givet godt igang med at bruge sig selv motorisk. Han rejser sig ved tingene, kravler, er måske begyndt at gå lidt rundt og bruger sig selv motorisk på en helt anden måde end før. Det er naturligt at han kan være motorisk lidt bagud for sin alder, netop fordi han er født for tidligt, men I kan sandsynligvis godt fornemme at der sker noget med ham motorisk. Det betyder at han har en stor uro i kroppen, han har meget svært ved at finde fysisk ro både når han skal overgive sig til søvnen og også når han sover.
Han får sig lagt i stillinger som han ikke mestrer selv at komme væk fra og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Det betyder også at han oplever mere end tidligere og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Han har derfor rigtig meget drømmeaktivitet lige nu og sover derfor også ekstra uroligt.
Han har samtidig en alder, hvor han stadig ikke forstår, hvor du er når han ikke kan se dig. Han kan ikke forholde sig til at du er på den anden side af væggen, så når du går, så føler han sig forladt og alene. Det er derfor han bliver ked af det, når I forsøger at putte ham i seng og gå. Han græder, fordi han mangler bevidsthed om at I ikke er forsvundet for ham - når han ikke kan se jer, føler han sig forladt.
Når alt dette er sagt, så er det også vigtigt at se på hans rytme i løbet af dagen, hvordan og hvornår han spiser, sover, leger osv. Det har alt sammen betydning for hvorvidt han er parat til at blive puttet, når I forsøger om aftenen og betydning for, hvordan han sover om natten. Ingen kan sove på kommando og måske prøver I at putte ham for tidligt og skal vente lidt, så han er mere parat, netop for at han ikke skal blive for ked af det.
Han skal aktiveres, bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt for også at blive rigtig træt og føle behov for at sove - også selvom det giver ekstra uro. Og det er også vigtigt at han har gode lange aktive perioder imellem sine lure, hvis han fortsat har brug for to lure dagligt ... for det er så næste problematik - at han måske skal igang med at sove lidt mindre om dagen for at være mere parat til at sove om aftenen og også sove bedre om natten... De fleste børn vil, når de er 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt.
Men hvorom alting er, så er det rigtig godt, at I nu prøver at putte ham i seng, når I fornemmer at puttetidspunktet er rigtigt. I fortæller at hans seng er i soveværelset - har I mulighed for at tage den ene tremmeside af sengen og koble hans seng til jeres? Det ville være en stor fordel, fordi han på den måde ville kunne falde i søvn i sin egen seng og lære dette, blive tryg ved dette og I ville samtidig kunne ligge ved siden af ham, berolige ham med jeres hænder, synge en lille sang eller lignende.
Når han så skulle på eget værelse og sove, så kunne I stadig putte ham i seng, være ved siden af ham, synge for ham osv. og på den måde altså lade ritualet fra soveværelset følge med ind på eget værelse ...
Det er en god idé at han registrerer, hvor han bliver lagt, så han lærer at falde i søvn i sin seng. Men det betyder ikke at han skal være spilvågen, når han puttes. Han skal være træt, være lige ved at falde i søvn - misse med øjnene, se hvor han ligger, men træt nok til at sove videre med mor eller far i hånden, kærtegn og beroligende ord.
I må altså gerne sidde hos ham, græder han så må I også gerne tage ham op, berolige ham og få ro på og så prøve at putte ham igen. Jeg vil dog så sige, at hvis det er nødvendigt at tage ham ind og ud af sengen flere gange, så er puttetidspunktet nok ikke helt rigtigt ...
Hvis det går fint med at putte ham og han så vågner om natten og søger jer, så forsøg at berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen med samme kærtegn, ord osv. som da han blev puttet. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed.
Har han stort behov for at komme over til jer, for at kunne sove videre, så er det også okay - I kan så her med fordel tage ham over til jer, berolige og betrygge og når han så sover godt og I synes pladsen er ved at blive lidt for trang, så flytter I ham tilbage til egen seng igen og lader ham sove videre der. Netop det at han begynder at falde i søvn i sin seng om aftenen og også vågner i sin seng om morgenen, vil naturligt påvirke hans underbevidsthed og gøre at han begynder at forbinde det at sove med at være i sin seng hele natten. Det kan derfor være ganske udmærket at flytte ham tilbage :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske