Brev:
Retter de andre
Hej Helen.
Et kort spørgsmål.
Min søn har været meget dygtig sprogligt, fra meget tidligt. Han kommunikerer godt, også i komplicerede sætninger og om "store" ting og følelser. Dernæst snakker han utroligt meget. Han snakker med alle han møder, kendte som ukendte og meget længe. Kort sagt, han er meget glad for at kommunikere, og det er meget vigtigt for ham. Det er dejligt og hyggeligt, og han får megen positiv respons på det.
Men.... mit problem går på hvordan jeg tackler, at han ofte retter på andre jævnaldrende. De fleste jævnaldrende har ikke helt så korrekt udtale som han, og det tager han meget alvorligt. Han er insisterende og bliver ved længe, at fortælle dem, at det IKKE hedder ....... men hedder ........ istedet. De andre børn som somregel er mindre opmærksomme på sproget bliver selvfølgelig usikre på situationen. De ved ikke helt hvad han ...
... vil, og det er yderligere et problem for ham, og det ender ofte med at han siger til dem, eller til mig, at de ikke forstår nogenting.
Jeg har aldrig givet ham indtryk af, at det er vigtigt at tale korrekt. Jeg har aldrig skældt ham ud omkring sproget eller rettet på ham, heller ikke da han ikke talte rent. For mig er det ikke særligt vigtigt. Bare vi kan forstå hinanden, så går det nok. - Derfor forstår jeg ikke helt hvordan det er opstået.
Jeg prøver at fortælle ham, stille og roligt, at man kan sige tingene på mange måder, at vi alle snakker forskelligt, og så har jeg forsøgt at bruge humor til at snakke helt skørt. Det syntes han er smadder skægt. Men det hjælper ikke på problemet. Jeg har også forsøgt, at snakke om, at de andre bliver kede af det, hvis han hele tiden fortæller dem, at de gør noget forkert.
Hvad skal jeg gøre?
Med venlig hilsen
Moren :)
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
18. april 2025 | Opdragelse | 4 år
Sur 4 årig pige der råber meget
Kære Helen Vores pige på nu 4 år har de seneste par måneder haft meget...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. februar 2025 | Opdragelse | 4 år, 3 mdr.
Hej, vi har 3 børn. Én på 4,5 og to på 2,5. Tvillingerne er relativt nemme...
4. januar 2025 | Opdragelse | 4 år, 2 mdr.
Kære Helen Vi ved ikke hvordan vi bedst hjælper vores ældste datter på 4 år....
2. november 2024 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.
Hej Helen. Jeg har en kæmpe udfordring med min søn på 3 som bliver 4 til...
Viden om børn:
Vestibulærsans
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....
Præmature allergidisponerede spædbørn
Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.
Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.
Det vides ikke, hvor længe det er...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.