Svar: En masse energi
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dejlige lille dreng.
De bedste til at vurdere jeres dreng er institutionen og I bliver nødt til at tale med pædagogerne om, hvordan de oplever ham i forhold til andre børn.
Der kan sagtens være en sammenhæng mellem hans lidt for tidlige fødsel, en naturlig motorisk aktivitet og den alder han har, som er helt normalt og ikke noget man skal bekymre sig omkring eller problematisere unødigt og han er stadig så lille at det vil være meget problematisk at give ham diagnoser ... Nogle børn har bare mere fart i rumpetten end andre børn og børn lærer forskelligt. Det skal jeg komme ind på senere :)
Men måske er der noget om snakken og ingen ved hvad fremtiden vil bringe ... der er et usikkerhedsmoment her, fordi han jo virker meget mere aktiv end andre børn og ja - børn med ADHD kan og vil ofte have netop dette høje aktivitetsniveau, hvor de nærmest virker som drevet af en indre motor.
De virker hele tiden igang, og det er som om at kroppen ikke kan holde sig i ro. De har meget svært ved at høre efter og følge instruktioner og de kan have svært ved at fastholde deres opmærksomhed ved en leg gennem længere tid. Når de leger med andre børn, så har de ofte svært ved at respektere andres grænser og har svært ved at aflæse de andre og de har i det hele taget ofte svært ved at lege med andre på en stille og rolig måde, hvorfor andre børn også ofte bliver irriteret på dem.
Der findes 3 typer af ADHD, hvor barnet kan have:
1. overvejende opmærksomhedsforstyrrelse,
2. overvejende hyperaktivitet og impulsivitet og
3. kombineret opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet / impulsivitet.
Og så er det også sådan, at man kan have ADHD i forskellig grad og at børn jo er forskellige, så derfor er ADHD også forskelligt fra barn til barn ...
Din mand har jo ret, når han siger "prøv lige at tænke over det, hvad nu hvis der er noget om snakken og vi rent faktisk kan gøre noget for at hjælpe ham ...?" Uanset om jeres dreng har ADHD eller ej, så kan det jo være rigtig godt at hjælpe ham, for han når et tidspunkt, hvor det naturligt forventes at han kan sidde stille, hvor det forventes at han vil være i stand til at modtage en kollektiv besked og hvor han forventes at kunne lege godt med andre børn (det lyder det som om at han er rigtig god til allerede!) ...
Viser det sig, at han har problemer med dette og man så ved, hvorfor, så er det også langt lettere for andre at forstå ham og forstå hvad der sker. Det vil være langt lettere for andre voksne, andre forældre at møde ham og anerkende ham og hans måde at være på, han vil blive mødt med en langt større forståelse og det vil I som forældre også - for det er jo ikke jeres skyld, det er ikke fordi I ikke opdrager ham godt nok, men fordi jeres dreng har det svært.
Han er ikke uartig eller uopdragen og har om nogen, brug for ekstra meget forståelse og hjælp til at indgå socialt sammen med andre, både børn og voksne. Hvis han altså viser sig at have ADHD ...
Men, som sagt tidligere, så lærer børn også forskelligt og Howard Gardner, en amerikansk psykolog, er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at ...
... man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Man lærer ved at være i bevægelse og lære ikke, når man sidder stille.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen, hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis.
Jeg synes det er en meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man mødes i mødregrupper og andre steder, f.eks. til gymnastik, hvor man er sammen med med alderssvarende børn, så er det let at se hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.
For det behøver jo ikke være unormalt eller forkert at være den der klatrer op i ribben med det samme, eller forsøger at forcere enhver forhindring. Måske handler det om at barnet netop lærer ved at være i bevægelse, fordi barnet er kropsligt intelligent. Og de børn som holder sig i baggrunden, studerer de andre og skal prøve til flere gange, før de virker 'selvkørende', ja de gør måske sådan, fordi de er mere 'logisk-matematisk' intelligente og lære på en anden måde.
Så hvad skal I så gøre nu?
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Ja mit råd er at I for det første taler med vuggestuen og også børnehaven, når han på et tidspunkt skal gå der. Hvis de er bekymrede så vil I få det at vide og der vil være tilknyttet en psykolog til institutionen som vil kunne tale med jer og jeres dreng og som vil kunne henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.
Mit råd er også at I forsøger at give jeres dreng så overskuelig en hverdag som muligt. Uanset om han har ADHD eller ej, så er det vigtigt for ham, at han ved hvad der skal ske, at han forberedes på de ting I skal lave og at I giver ham faste beskeder, har faste regler og rutiner.
Det kan f.eks. være at fortælle ham at han kan lege færdig med togbanen, for om lidt skal I spise, så han på den måde forberedes og ikke bare hives fra det ene til det andet.
Det kan være at holde fast i visse regler om at man ikke hopper i sofaen for den går i stykker, men han kan hoppe på puderne på gulvet. At han skal sidde ned og spise sin mad, fordi man sidder, når man spiser.
Anerkende hans behov for at bruge sig selv motorisk, vise ham hvor han kan hoppe, hvis han ikke må hoppe i sofaen, lade ham lege ude, kravle op, gynge, cykle osv. så han får brændt lidt energi af, før han skal koncentrere sig om at sidde stille og spise sin mad.
Holde fast i rutiner som fast sovetid og vågentid, spisetider, nattøj, børste tænder, godnathistorie osv. i fast rækkefølge så tingene, dagene ligner hinanden og han på den måde finder ro, fordi han ved, hvad der skal ske.
Disse råd har alle børn i denne alder glæde af og der sket jo ikke noget ved at medtænke det i hverdagen og se om det gør en forskel .. måske er det allerede noget I gør :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham og med det hele - I må meget gerne skrive til mig senere hen, alt efter hvad I finder ud af. Det kan jeg også lære af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Babymassage
Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.
De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.
Børn har...
Hoppegynge
En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.
En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.