Brev:
Pludselige soveproblemer
23. september 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Pludselige soveproblemer
Hej Helen
Jeg har en dreng på 2 år og 8 måneder, som har sovet igennem siden han var ca. 8 måneder. Han har altid været utrolig let at putte, det har sådan set bare krævet 2 sange og et godnat, så har han lagt sig til at sove. Og så har han sovet 12 til 13 timer. Det eneste krav har egentlig været at han gerne ville have det helt mørkt.
Vi har lige haft ferie en uges tid, og pludselig vil han ikke sove mere. Det tager næsten to timer at få ham til at sove. Han bliver lagt halv otte og er træt - det kan dagplejen også mærke. Han vil have, at vi bliver ved og ved med at synge, og vil snakke og vil ikke have, at vi forlader værelset. Vi har købt sådan en lille lampe, der lyser en lille smule, men det hjælper ikke rigitg. Han græder så snart vi forlader værelset - vil have vand i læssevis og sange og vil i virkeligheden gerne have, at vi bliver der og sover.
Vi er ved at være lidt tyndslitte, og ved ikke rigtig hvad vi skal gøre.. for vi er også bange for at få begyndt på en ny dårlig vane. Han er meget tryghedssøgende, også ude ved dagplejen, som kan mærke gamle mønstre dukke op - han begynder f.eks. at græde når andre børn græder.
Han har altid været hurtig fremme - både kravle, gå og talemæssigt - men dertil har altså også fulgt, at han er noget følsom.
Det skal dertil siges, at han skal være storebror om en god måneds tid, så der kommer til at ske rigtig mange omvæltninger.
Hvad skal vi gøre?