Svar: Alt for megen sygdom
23. september 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Nikkeline
Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at I og især din datter skal være så hårdt ramt af sygdom. Men det hører desværre årstiden til og nogle børn rammes bare utrolig hårdt de første år ...
Faktisk siger man at man netop skal to vintre igennem med masser af snot og snue, før barnet immunforsvar er bygget så meget op, at de kan stå igennem en vinter uden at blive forkølet hele tiden, så et eller andet sted arbejder tiden også for jer, selvom det er hårdt ...
Børn i vuggestue smitte hinanden meget let. De leger tæt sammen, de er forholdsvis mange børn på lidt plads og de har stadig en alder, hvor de naturligt putte meget i munden, deler sutter, smager på ting osv. Det gør smitte risikoen stor.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på både hygiejne, varme osv. Og det er naturligvis vigtigt at også vuggestuen er opmærksomme og gør hvad de kan for at nedbringe infektionerne i institutionen. Sundhedsstyrelsen har lavet en bog der hedder "Hygiejne i Daginstitutioner" som de fleste institutioner burde have stående og hvor der er præcise retningslinier netop i forhold til at få holde sygedagene nede hos børnene - for hygiejne har meget at sige.
Håndvask er vigtigt til at bekæmpe forskellige vira og især mellem småbørn er det vigtigt at være opmærksom på hygiejnen. Det er ikke nok at vaske hænder på sig selv i forbindelse med bleskift og næsepudsning, også børn skal have vasket deres hænder i disse situationer. Det samme gælder i forbindelse med måltider og er man i bekneb med vand og sæbe, så kan man bruge håndsprit ...
Børn bør få tørret hænder i engangshåndklæder, i personlige håndklæder eller i papir og det vil være oplagt at man i institutionen har papirservietter i automat på væggen, som bruges til børnene - ved siden af håndsprit og skraldespand ... Det kan du tale med dem om - heldigvis lyder det jo som om at de også synes din datter er en del syg og derfor interesseret i at der skal ske en ændring :)
Derudover må du prøve at styrke hendes immunforsvar indefra og det anbefales at give hende en multivitaminpille dagligt og derudover sørger for at hun spiser sundt og varieret. Det er her især vigtigt at børn får fisk flere gange ugentlig, gerne næsten hver dag. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker vores immunforsvar.
Fisk kan gives som frokost, smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende og så gives fisk også om aftenen - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Det er også vigtigt at din datter ikke udsættes for træk og kulde og at du sørger for at hun holdes lun især på brystkassen og på fødderne. Lune indesko og tre lag på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes hun godt varm på kroppen. Trøjen kan så tages af og på efter behov, hvor meget hun bevæger sig rundt, sidder stille osv.
Det vil også være rigtig godt stadig at bruge bodystockings til hende, så hun ikke skiller ad på midten, som børn let kan komme til med todelt undertøj :) Og så kan du overveje om hun kan have glæde af at få lidt uldundertøj eller uld i form af en ekstra trøje, som hun har på.
Uld er godt til at holde små børn varme, selvom barnet sveder holdes det fortsat tør og varm og uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.
Uld er godt at bruge til børn der er meget tynde, meget slanke og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.
Uld kan være godt at bruge til børn som skranter lidt, som ofte har snue og løbenæse, som hoster osv. Ulden transporterer nemlig sved væk, s barnet holdes tør og varm. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt...
Læger i dag er meget opmærksomme på hvor meget antibiotika de udskriver og de fleste læger udskriver ikke penicillin og lignende uden grund! Så hvis jeres læge har ment at penicillin 5-6 gange har været nødvendigt, så må der være en grund til dette.
Det lyder dog relevant at tale med lægen om hvorvidt jeres datter evt. skal undersøges yderligere, hvis hun fortsætter med at blive syg - det er jo ikke hensigtsmæssigt at hun får penicillin hver måned, det skulle jo gerne have en effekt :)
Det er ikke skadeligt som sådan at få penicillin, men man skal naturligvis vide hvad man behandler og hvorfor ...
At det skulle påvirke hende psykisk at være så meget syg ... tja, det tror jeg umiddelbart ikke. Hun er jo en god og sød mor, som tager sig rigtig godt af hende og er der for hende, når hun har ondt, føler det svært, næsen klotter, hun sover dårligt, hoster osv. og det er det allervigtigste. Hun har brug for at blive holdt om og mærke at hun ikke er alene, når hun er syg, og at du er der og prøver at hjælpe hende :)
Om I ligefrem skal flytte på landet ... Det er nok at overdrive, men du har naturligvis ret i at boligforhold, miljø osv. også spiller ind på vores immunforsvar. Men mon ikke I bor et dejligt sted, med et godt indeklima osv. .. så går det nok endda. I hvert fald er det drastisk at flytte væk, men har I flere overvejelser i den retning, lyst til at flytte fra byen af andre grunde, så skal I naturligvis gøre det. Når vi flytter er der jo ofte flere ting som spiller ind på vores beslutning.
Der er dog også syge børn på landet og ved vandet :) :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat. Rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske