Svar: Baby vil ikke sove
22. september 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Sommerfugl
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det er altid frustrerende, når vores børn ikke vil sove, for vi ved jo alle hvor vigtig søvnen er ...
Du fortæller at I er gået over til at give flaske og det er rigtig fint. Det vil være en rigtig god idé at lade flasken indgå som en fast del af jeres datters putteritual, altså arbejde helt fast på en rytme, hvor hun får flaske inden hun skal sove.
I kan meget fint forsøge at skabe en fast rytme med den alder hun har nu. Ikke sådan at forstå at I kan putte hende til faste tider, for hun er stadig meget selvstyrende hvad angår søvn og mad og der er nødt til at være fleksibilitet. Men det vil være rigtig fint at I begynder at indføre fast putteritual, det vil sige fast måde at putte hende på, hvor hun f.eks. altid får flaske, i forbindelse med at hun skal sove.
Start med at skifte hende, svøb hende og tilbyd hende så flaske. Erstat flasken med en sut og en klud og flt hende så fra favn og ned hvor hun skal sove. Når du lægger hende fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på hende, så hun mærker at du er der og hjælper hendes til ro. Læg hende fra dig når hun er færdig med at få mælk og derfor forholdsvis hurtigt efter sin flaske og hun er svøbt og har sin sut og sin klud.
Det er svært i starten at finde ud af, hvornår det rette puttetidspunkt er. Du skriver at du nogle gange putter hende, når hun gaber - men måske er hun ikke altid parat der ...
Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur (tegnene er lidt de samme, så prøv at lægge mærke til dem). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver I hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Hos jer lyder det som om at I er blevet meget fokuserede på at hun skal sove og det betyder at I kæmper hele tiden, for at få givet hende den vigtige søvn. Men det betyder også at hun begynder at slatsove og aldrig rigtig kommer til at sove særligt længe af gangen ... Prøv derfor at lade hende være lidt mere vågen, lege med hende, pludre med hende osv. Og put hende så med flaske og ovenstående råd, når I virkelig mærker at hun er træt og har brug for at sove.
I skal gå ud fra at hun ikke kan være vågen i mere end max 2 timer af gangen, så skal hun have mælk og sove igen - det kan være en rettesnor :)
Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske