Svar: Hvad kan vi gøre for at få vores datter til at sove?
22. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Anja
Tak for din fine beskrivelse af din lille datter og de første måneder af hendes liv. Jeg kan godt forstå at du har valgt at have hende tæt på dig, det har været og er en god prioritering:)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind på din datters nattesøvn og hendes søgning mod dig og brystet om natten og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Din datter er i separationsfasen, det betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra dig og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt og hun vil i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove.
Hun er rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, sidder op, rejser sig osv. så øver de sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten lægger hun sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp til at blive lagt ned igen.
Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det. Jo mere hun mestrer det om dagen, jo mere ro vil der efterhånden også komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...
Udover hendes udvikling og den fase hun gennemgår i øjeblikket, så spiller hendes søvn og hendes rytme om dagen også ind og det er især vigtigt at hun får både mad og mælk nok, så du er sikker på at det ikke er et reelt behov, der gør at hun søger brystet mange gange om natten.
Derfor vil jeg her sende dig en dagsplan, som den kan se ud for en pige på 9 måneder:
Tidlig morgen 05: Kommer over til mor. Ammes evt. i mors seng og sover videre der
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden at sutte på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10, sover her måske 1 time og skal ikke ammes inden
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel, tun eller lignende. Vand af kop.
Evt. ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang en formiddagslur hun har taget og hvor sent/tidligt den ligger
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, eller lidt tykmælk med frugt, frisk frugt i hånden at sutte på, tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør, ost, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad, mad med smag og mere bid i. Hun kan få ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet, farsbrød osv. Især retter med hakket kød, mild fisk og sovs er godt til børn :) Der skal være mos og også lidt mad i stykker, vand af kop.
Hun suppleres med en godnatgrød, så du sikrer dig at hun ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 - Tidspunktet varierer efter hvor sent hun er stået op fra middagslur. Sover I sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden at få mælk til næste morgen tidlig ... Sover i sin egen seng.
Din datter skal naturligvis stadig have bryst og det vil være helt relevant at hun ammes 3 gange i døgnet - disse 3 amninger må godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller de kan ligge inden middagslur, aften og sen aften. Det må du prøve at passe ind, som du føler det vil fungere bedst.
Det er vigtigt at din datter ikke længere falder i søvn med brystet men får sin mælk og puttes uden at have brystet i munden. Det er nemlig jeres næste udfordring, netop at lære lillepigen at sove uden at skulle ammes som hun bliver det lige nu hele natten igennem. Det kan kun lykkes ved at du for det første sikrer hende mad og mælk nok om dagen, men derudover også ved at indføre en ny måde at finde ro på.
I stedet for brystet kan hun beroliges med en klud, kærtegn, små ord, måden du er omkring hende på. Hun kan evt. ligge ved siden af dig i din seng, mærke din nærhed, din varme, din ro, men det er slut med at give hende brystet igen og igen natten igennem.
De ritualer du har for putningen om dagen, når hun f.eks. puttes til formiddagslur og ikke ammes der - samme ritual skal overføres til putningen om aftenen. Det gælder også amningen inden middagsluren, hvis hun får den og du prioriterer den stadigvæk, så er det en god idé at afkorte amningen og finde ny måde at putte hende på, så hun ikke længere falder i søvn med brystet men får et nyt ritual.
Det er rigtig dejligt at du har min bog - læs gerne det kapitel som handler om børn i 6-7 måneders alderen som skal væk fra mælk om natten. Læs også det kapitel der handler om børn i 9 måneders alderen som er i separationsfasen :)
Så skulle du være nærmere en løsning, håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske