Svar: Usikker på sovemetoden - 10 mdr.
22. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Det er altid en god idé at gøre tingene velovervejet og helhjertet - hvis man gør ting, som man egentlig selv synes virker forkert, så er det forkert og så skal man ikke gøre det. Og det handler både om metoder man bruger og om hvornår man skønner at tidspunktet er rigtigt .. :)
Det er som udgangspunkt en god idé at lade barnet falde i søvn der, hvor man ønsker barnet skal sove hele natten. Hvis barnet er faldet i søvn et andet sted - f.eks. i din seng eller i dine arme, så vil han naturligt søge at komme tilbage til dette når han vågner.
Det er utrygt at vågne op og ligge et andet sted, end man er faldet i søvn. vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat og registrerer med vores underbevidsthed at alt er som det var, da vi faldt i søvn - hvis ikke det er det, så bliver vi urolige og kan ikke sove videre - det gælder både voksne og børn.
Du kan naturligvis godt vælge at gøre som nu, hvor du ammer ham i din seng, lader ham falde i søvn der og først flytter ham til egen seng, når du sen aften selv går i seng. Men du skal så bare indstille dig på at han i løbet af natten så vil komme tilbage til din seng igen :) Det er i og for sig helt fint, hvis I alle sover godt på denne måde, så er det ikke noget problem for mig. Men hvis du ikke trives med det, så er du nødt til at ændre selve putteritualet og lære ham at falde i søvn i egen seng.
Du kan stadig sagtens amme ham, men det er vigtigt at han så bliver flyttet fra din favn og ned i sengen lige der, hvor han registrerer at det er der du lægger ham. Han skal lige nå at fornemme at han ligger i sin seng, misse med øjnene, trille om på siden og falde i søvn - gerne med dine beroligende hænder på sin krop.
Alternativet er at koble hans seng til din seng som du skriver, netop fordi det kan gøre, at han netop lærer at sove i sin egen seng, men hvor du samtidig kan berolige ham og være ham nær, fordi du kan ligge i din seng. På den måde kan du lære ham at sove der, hvor du ønsker han skal falde i søvn og kan samtidig give ham den nærhed, du også gerne vil prioritere.
Du skriver, at I har en tremmeseng der kan kobles til jeres seng, men at den er højt indstillet ... Kan den ikke sættes ned? Hele idéen er jo netop at hans seng og jeres seng skal være i samme højde, så madrasserne er samlet og har samme højde ...??
Hvis han rejser sig, sætter sig op, kravler rundt osv. i sin seng når siden er taget af, så vil han jo kravle over i din seng ... Og hvis du ligger der og er ved siden af ham, så vil dine hænder naturligt berolige ham og måske netop gøre, at han så bliver liggende ...
Det er rigtigt at han har en alder lige nu, hvor han naturligt vil kunne søge dig ekstra meget om natten og hvor han også har brug for at mærke din nærhed og din kontakt. Han vil ofte også have en stor motorisk uro og vil også drømme mere i denne alder. Så det er en alder, hvor det er vigtigt netop at give ham tryghed og ro, når han skal sove.
Men samtidig bliver han jo også ældre og mere og mere bevidst og derfor vil nogen mene, at det kan blive sværere at lære ham at sove i egen seng, jo ældre han bliver, jo mere han har vænnet sig til at sove hos jer ... Jeg tænker dog, at netop det han bliver ældre også gør, at I kan sætte andre ting i stedet, få introduceret en sovebamse eller lignende i stedet for brystet, give ham mælk, godnatsang, godnathistorie osv. så selvom du vælger at I sover sammen lige nu, så betyder det altså ikke at han skal ligge hos jer til han bliver teenager, han kan godt komme ud af jeres seng og lære at sove i egen seng, selvom han bliver ældre :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske