Brev:
Vækst - 12 mdr.
21. september 2010
Alder:
12 mdr.
Vækst - 12 mdr.
Hej Helen.
Jeg er begyndt at fundere over om min søn trives godt nok vækstmæssigt.
Hvad angår højde og vægt har han altid ligget lige under gennemsnittet, men stadig i normalområdet og han har fuldt sin kurve.
Grunden til at jeg undrer mig er, at lige har været til 1-års undersøgelse og her blev jeg opmærksom på at han ikke har rykket sig særlig meget. Du får lige nogle data her:
0 mdr: 3670 gr, 50 cm
1 uge: 3850 gr
1 mdr: 4550 gr, 53 cm
2 mdr: 5450 gr, 56cm
5 mdr: 7800 gr, 66 cm
8 mdr: 9100 gr, 70 cm
12 mdr: 9700 gr, 76 cm.
Som du kan se har han kun taget 600 gr på på 4 mdr. Er det nok?
Han er velproportioneret og virker ikke mager. Han spiser fint selv om han aldrig har været en "super-guffer". Han har svært ved at blive introduceret til nye madvarer og jeg synes at hans mad meget ensformig trods jeg har forsøgt mange ting, mange mange gange.
Kostmæssigt ser hans dag således ud (når han ikke er vuggestue). Han kan ikke tåle æg.
07: øllebrød el havvregrød.
09: Banan (eneste frugt han vil spise, men afviser det i øjeblikket). Ellers en halv bolle med figenpålæg.
1130: rugbrød med leverpostej el smøreost el figenpålæg.
14: banan, figenstang el brød.
16. banan, figenstang el brød
18: farsretter med grøntsager med ris/kartoffel/pasta. El fiskelasagne.
1930: banan el. grød
Flaske med MME
I løbet af dagen drikker han vand el letmælk.
Som du kan se er det meget ensformigt. Jeg har forsøgt med yoghurt med moset frisk frugt, kogte grøntsager han selv kan sidde med, søde frugter, ostehapsere, smørbart fiskepålæg og meget, meget andet rigtig mange gange. Men han afviser.
Han begyndte at spise rugbrød for en måned siden efter jeg havde serveret det for ham stort set hver dag i 2-3 mdr.
Hvordan får jeg ham til at spise mere alsidigt ? (det er nok her min største bekymring ligger). Skal jeg nægte at servere andet når han afviser?
Skal han have ekstra fedt i kosten?
Skal jeg være bekymret for hans vækst?
Ellers er han en glad og meget aktiv dreng. Sover godt om natten.
Glæder mig til at høre dine tanker omkring det.
Med venlig hilsen
"mor"