Svar: Hvordan får jeg hende til at spise noget mere
21. september 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Nana
Tak for dit brev og velkommen til :)
En vægtøgning på 500g over 2 måneder, synes jeg lyder af for lidt og jeg er derfor helt enig med dig i, at din datter har brug for mere mad og meget gerne mme, som supplement til amningen. Når det er sagt, så synes jeg dog også du skal tale med din læge omkring din datters vægtøgning og hvad lægen mener er okay ...
Jeg vil foreslå dig at du forsøger med mme og kommer lidt sukker i mælken, for at søde den og gøre at den smager bedre. Du kan komme 1 tsk. sukker i 100ml mme og det kan trappes ud hen af vejen.
Det vil også være rigtig godt at prøve med forskellige typer af mme, fordi de smager meget forskelligt og hun kan sandsynligvis bedre lide noget end andet. Derfor er det en god idé at forsøge sig lidt frem og finde ud af, hvad hun synes smager bedst. Du kan i første omgang prøve at købe mme i brik fordi du så kan nøjes med at købe lidt af gangen. Du kan også spørge mødrene i din mødregruppe om de har forskellig erstatning du kan forsøge dig med, så du ikke skal købe dig fattig i produkter hun ikke vil have ... :)
Og så vil jeg også foreslå dig at du prøver med forskellige typer af flasker, for hos jer lyder det meget som om at det er teknikken med at spise af en flaske, som din datter har svært ved. Prøv med flaskesutter i silikone, prøv gerne med en flaskesut som er elastisk - f.eks. fra Pigeon - jeg har hørt flere mødre sige at de har haft held med at bruge denne type. Prøv også med sutter i naturgummi, gerne i en flad anatomisk model, for at se om hun bedre vil die af en sådan.
Prøv selv at give hende flasken, sid med hende eller læg dig med hende, som skulle du amme. Prøv at gøre som du plejer og på det tidspunkt, hvor hun normalt ville skulle ammes, for at se om du så kan få hende til at tage imod.
Prøv også at lade en anden give hende flaske, gerne imens du ikke er der - måske vil hun acceptere flasken fordi andre muligheder er udelukket.... det er set før.
Prøv også at give hende flaske sen aften, når hun sover, fordi hun måske i søvne vil acceptere den og tage imod, netop fordi hun ikke registrerer hvad det er men tager den i munden og bare sutter.
Når I giver hende flasken, så er det vigtigt at flaskesutten peger op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder og at flaskesutten er fyldt med mælk. Prøv at holde så langt nede om flasken, at du med et par fingre kan komme til at berøre hendes kinder og stimulere hende til at sutte ved at holde fingrene omkring hendes mund/på hendes kinder.
Prøv hver dag i en periode, så hun hele tiden forsøger, gør det til en fast rutine, f.eks. at give hende en flaske hver aften, hvor I begge er hjemme og kan hjælpe hinanden.
Giv hende også mme af en lille kop som du også forsøger, så hun vender sig til smagen og netop får den ekstra mælk. Det at hun begynder at finde ud af smagen og forbinder smagen med netop at skulle spise/drikke lidt vil være rigtig godt i forhold til at hun også begynder at tage imod en flaske.
Giv hende også gerne skemad som du er begyndt på, hun behøver ikke få mere end 4-5 skefulde dagligt, det er meget fint og giv hende evt. 2 gange dagligt, så hun får lidt ekstra næring den vej.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Vågner ganske givet også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød, evt. med lidt frugtmos som topping, max ½ dl. i alt. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften 18-19: Tilbydes en lille smule grød evt. med frugtmos eller lidt mos af f.eks. kartoffel og gulerod. Igen max ½ dl. og ikke mere. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet afhænger af hvor sent den 3 lur ligger, måske er hun først putteklar kl. 22 ...
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre
Midt nat 03: Amning
Som du kan se har jeg i denne plan lagt forsøgene med flaske ind om aftenen, men du må naturligvis også meget gerne forsøge om dagen.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske