Svar: Ny rytme - 7 mdr.
20. september 2010
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med 4 amninger i døgnet. Disse amninger ligger bedst aften, sen aften, tidlig morgen og inden middaglur og når jeg anbefaler at de netop ligger her, så er det fordi det giver bedre plads i maven til rigtig mad. Hvis han får mælk før han får skemad, er der naturligt ikke plads og lyst til skemad, derfor er det vigtigt at han først og fremmest får skemaden nu og så supplerer mælken op ...
En dagsplan til et barn på 7 måneder ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden amning og skal heller ikke ammes, når han vågner
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - fint det du beskriver og der skal være mælk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller andet i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Evt. amning
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moses ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen osv. Kan også få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes 19.30 som nu og puttes til natten
Sen aften eller en gang i løbet af natten - ammes x 1 eller ammes midnat og tidlig morgen, forklaring her:
Det kan godt være at det hos jer, vil fungerer bedst at du f.eks. bibeholder amningen om eftermiddagen. Selvom han spiser godt ved dig der, så lyder det ikke som om at det påvirker hans indtag af aftensmad. Hos jer vil det måske derfor fungerer rigtig godt at du ammer om eftermiddagen og så kun ammer en gang om natten - f.eks. kl. 02. Det vil sige at du ammer kl. 19.30 - 02 - inden middagslur kl. 13 og så igen om eftermiddagen kl 16.30-17 ... Når han bliver 8-9 måneder kan du skære yderligere en amning væk og det vil så enten være amningen kl. 13 eller amningen kl. 16.30 som forsvinder ...
Jeg vil anbefale dig at du prøver at undgå amningen om morgenen kl. 7, men at du i stedet står op og giver ham morgengrød på dette tidspunkt. Simpelthen fordi amningen kl 7 mætter ham for meget og han derfor ikke spiser nok mad før I når frokost ... Hans manglende appetit morgen og formiddag hænger sandsynligvis sammen med amningen kl. 7 ... :)
At sove igennem for børn i Alfreds alder betyder at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk, 7 timer hvis man er rigtigt heldig. Og Alfred er faktisk begyndt at sove igennem - det gør han de nætter, hvor han ammes kl. 19.30, ammes igen kl. 02 og sover videre. Han sover jo 6 timer fra kl. 20-02 uden mælk :)
Man kan nogle gange være heldig at flytte dette sammenhængende søvnstræk ved netop at indføre et drømmemåltid kl. 23 - det vil sige amme kl. 19.30, kl. 23 og så sove 6 timer til kl. 05 næste morgen, hvor mange så naturligt vil amme igen (stadig tidligt nok til ikke at påvirke morgengrøden). Men hos jer, kan det som sagt sagtens være at det fungerer bedre med amning kun 1 gang om natten.
Når børn bliver 10 måneder vil de ofte have brug for 2 amninger og disse amninger vil ligge aften og sen aften - det vil sige kl. 19.30 og kl. 23-24 eller de kan ligge aften og meget tidlig morgen - ofte kl. 19.30 og kl. 04. I denne alder begynder børn altså at kunne sove længere tid uden at få mælk. Men en stor del af deres mælkeindtag = væskeindtag stilles stadig aften og nat ...
Det er vigtigt at behovet for både væske og mad stilles i løbet af dagen, hvis barnet ikke får nok om dagen, vil det naturligt søge det ekstra om natten. Men det er samtidig vigtigt at barnet ikke kun indtager hele sit behov inden for 12 timer - der skal normalt 24 timer til og derfor må der alt andet lige stadig ligge et par amninger på ydertidspunkterne - altså aften og nat ...
Det du skal være opmærksom på i 7 måneders alderen er især at din dreng skal have flere måltider og mere variation af mad. Sundhedsstyrelsen taler om et vindue man skal søge at udnytte:
"Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Derfor vil det være rigtig godt at du nu begynder at tilbyde lidt grovere grød og mos, giver mere mad i hånden at gumle på og også mad der smager af mere. Jo mere du kan tilbyde nye, jo flere nye ting, jo mere forebygger du kræsenhed fremover :)
Rugbrødsbjælker smager bedst frisklavet så lav ikke for mange af gangen. Jeg vil tro de kan holde sig 3-4 dage, hvis brøddet du bruger er helt frisk - som rugbrød kan holde sig normalt :)
Du skal stadig bruge mælk i grød og mos og også energiberige det ekstra med en tsk. fedtstof i hver portion. Du kan bruge udmalket modermælk, du kan bruge modermælkserstatning eller du kan bruge en lille smule sødmælk. Vælger du at bruge sødmælk, så bør du kun bruge ½ dl. ellers får han for meget komælk. Anbefalingerne om sødmælk går mest på, at I kan spise det samme, at hans mad kan tage udgangspunkt i jeres mad.
Det betyder at hvis du f.eks. laver kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme og du kan også give ham lidt sovs på sin grøntsagsmos, hvis I får sovs om aftenen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske