Brev:
Bearbejde en sorg
20. september 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Bearbejde en sorg
Kaere Helen
Der er desvaerre sket noget meget trist i vores familie. Jeg har født en dødfødt dreng i uge 35, det kom som et stort chock for os alle. Jeg var mere nervøs for snart at skulle føde, end at der skulle være noget galt med vores barn. Det blev dog ikke saadan, jeg var indlagt i nogle dage og fik født vores søn, fik ham set osv.
Mit spørgsmaal gaar dog paa hvad vi skal være opmærksom paa mht Oscar?
Han snakkede meget om min store mave og den lillebror som han ventede, vi havde læst bøger om emnet. Saa han var klar over efter min mening, at vi ventede en baby....?
Vi har forklaret Oscar, at babyen ikke havde det godt, og at den ikke kommer hjem fra hospitalet, den er her ikke mere, den er i himlen. Vi har ikke snakket om liv og død, da jeg ikke mener, at han vil kunne forstaa det..?
Vi sagde til ham, at jeg havde det godt, og at jeg snart kom hjem igen.
Efter at have været hjemme igen i en uges tid, hvor Oscar og jeg har fundet sammen igen, begynder han at spørge om, der ingen baby er mere, samtidig med at han vil kigge og røre min mave, han ser dog ikke ked ud af det, men har mere et smil om munden idet han spørger.
Jeg ved ikke, om du har nogen erfaring med hvad vi skal være opmærksom paa, saa han faar det bearbejdet paa den rigtige maade, hvis man overhovedet kan tale om det i den alder..? Hvad er vigtigt at fortælle ham?
Med venlig hilsen
Lotte