Svar: Ammer hele natten
14. september 2010
Alder:
7 mdr.
Kære udslidte mor
Tak for dit brev, velkommen til og dejligt at høre, at du har købt og læst min bog :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen sættes ned til 3 amninger i døgnet. Det lyder derfor umiddelbart som et reelt behov, når din dreng søger brystet ... Det handler ikke kun om at han skal have mælk, men også om at han har brug for væske og for at kunne undvære amning midt nat, er det nødvendigt, at han får mælk, vand og mad nok i løbet af dagen.
Du skriver at han spiser godt i løbet af dagen og at I forsøger at følge dagplanen fra min bog. For en sikkerhedsskyld vil jeg dog lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand eller mme af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, små bidder af en ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes - eller hvis far passer så give mme - flaske eller af en kop så han får mælk at sove på her. Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Hvis han ikke har fået mælk inden middagslur eller hvis I nyder at mødes med en amning, når du kommer hjem, så er det fint at amme her.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad der smager af noget og mad med mere bid. Det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, en kartoffelbåd i hånden, et stykke kogt blomkål eller broccoli selv at sidde med og gumle på, vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Som du kan se ligger de fire amninger tidlig morgen, inden middagslur (eller evt. om eftermiddagen i stedet), aften og sen aften og det er et reelt behov for mælk og naturligt at fordele amninger ud over døgnet på denne måde.
Når I i 8-9 måneders alderen skal skære en amning væk, så kan det være en idé at fjerne amningen om dagen, så de 3 amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen. Det kan være praktisk netop at fjerne dagsamningen fordi du ikke er hjemme og derfor naturligt at indføre ny måde at sove på og finde ro på. Det ritual han puttes med om dagen skal stille og roligt overføres til aften og nat.
At sove igennem i 7-8 måneders alderen er at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig uden at få mælk - det vil sige at sove ca 6 timer uden mælk. Nogle børn sover lidt mere, andre lidt mindre, men det er hvad du kan forvente. Og det er som sagt nødvendigt at behovet for mad og væske stilles om dagen, hvis barnet ikke skal søge det om natten :)
Så det er altså meget fint at jeres dreng mere eller mindre selv er begyndt at sige fra overfor dagsamninger - det er også helt relevant at han stadig melder sig 4 gange for at få bryst, men stille og roligt skal I altså ned på 3 gange og det sker i løbet af den næste måneds tid :)
Når du vil væk fra amningen midt nat, er det en god idé at afkorte amningerne mere og mere. Han lægges til, får brystet, roen han søger og så trækker du stille og roligt brystvorten til dig. Første gang bliver han lidt irriteret, søger efter brystet og han får det igen, dier atter et par gange og finder roen og så lirker du igen brystvorten ud. Det bliver du ved med. Der skal flere forsøg til, du gør det bare igen og igen.
Samtidig med dette, så sætter du en klud, kærtegn, beroligende ord eller lignende. Ligger du ned og ammer, så vil det være super fint at vugge ham lidt ved at holde dine hænder på hans hofte og du må også gerne holde ham i hånden, han skal mærke at du er der og stille og roligt skal han så lære at blive beroliget netop med klud og dine kærtegn og dermed kunne sove uden at få brystet i munden.
Når han kan falde i søvn eller komme videre i søvnen uden afhængigheden af brystet, så prøver du at holde ham sovende i hans egen seng, netop ved at bruge de nye associationer du har fået indført (kluden han allerede har osv.), så du ikke længere behøver tage ham op, vugge ham osv. når han skal sove - men kan hjælpe ham videre i søvnen i hans seng, hvor han også fra start er lagt til at sove:)
Vær opmærksom på at ramme det rigtige puttetidspunkt - vær opmærksom på at ramme søvntoget, når det kommer forbi. Nogle gange lyder det som om at han ikke er træt nok til at sove, når du forsøger ... :)
Så giv ham brystet, når han har brug for det og forsøg så at trække det til dig og erstatte noget andet, når han ikke har brug for det - jeg ved godt det er svært, men det kan lade sig gøre :) Og selvfølgelig skal han ikke græde hjerteskærende, selvfølgelig skal du reagere og tage ham og trøste ham og berolige ham! :)
Men mere mad, mere at drikke i løbet af dagen er også vigtigt, så jeg håber at ovenstående plan for dagen og mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske