Brev:
Ammer hele natten
14. september 2010
Alder:
7 mdr.
Ammer hele natten
Kære Helen
Vores søn er snart 8 måneder gammel og har aldrig været god til at sove. I starten var det kolik, siden har det virket som konstante udviklingsspring, tænder, miljøskift, forkølelse...
Vi har altid en forklaring, men vi er komplet udslidte!
Det skal lige indskydes, at han ellers - om dagen - er en særdeles glad og charmerende gut. Han er en solid basse, som ikke mangler noget, han kryber lidt, "hopper" med støtte, sidder stabilt, klapper og pludrer og flækker hele tiden i kæmpe smil. Han er dog også meget selvstændig og "signal-stærk", så han kan også hyle voldsomt, når han frustreres.
Vi har din søvn-bog, og han følger faktisk "dagsplanen" meget godt (selv om man stadig skal gå ret meget med barnevognen for at han får sine lure). Synes vi har gode dage med ham, han kommer meget ud, møder andre børn, bruger sin krop, "snakker", har masser af kropskontakt og kommunikation med os forældre osv.
Han spiser godt, øllebrød med pæremos og mælk til morgen, varm mad med grønsager og fisk/kød frokost og aften og mellemmåltider med grød på modermælk eller MME med frugtmos til, rugbrødsstave osv.
Hans far har været på barsel den sidste måned, og jeg er væk fra om formiddagen, men er som regel hjemme med brystet klar, når han vågner af sin eftermiddagslur. Men faktisk har det ikke været et problem at kvitte dagamningerne - i starten tog jeg hjem for at amme midt på dagen (er studerende), men sønnike har simpelthen mistet interessen for at blive ammet om dagen.
Om eftermiddagen er han super glad for at komme til brystet (jeg går i soveværelset, lukker døren osv), men som regel drikker han alligevel bare en lille tår, så mister han interessen og vil hellere lege. Prøver jeg at overtale ham, kan han få lyst til at bide i stedet for at sutte, så det er jeg faktisk holdt op med at forsøge på.
Inden han skal sove (ca. kl. 19) ammer jeg igen, denne gang med større held, men oftest kun ét fra bryst. Han ligges vågen i vuggen, og indimellem kan jeg vugge og nynne med en hånd på ham til han sover - han græder, falder hen, græder, falder hen og så giver han op. Andre gange skriger han så ulykkeligt, at han må på armen i en eller flere omgange, inden vi kan lægge ham.
Og så kommer problemet... han vil ammes ca. kl. 22, kl. halv et, kl. 3, kl. 5 og ofte inden han står op mellem 6 og halv syv.
Vi har prøvet alt for at få ham til at tage flaske med min mælk dag eller nat (også pigeon-sutter), han har ved sjældne lejligheder drukket lidt (så han kan godt), men nu har han efterhånden fået det sådan, at han slet ikke vil have flasken i nærheden af sit ansigt.
Om dagen får han derfor vand af kop, og mælk mest i form af ris eller flerkornsgrød. Det er ikke overvældende mængder han drikker af koppen (vi prøver alle typer kopper, nogle gange vil han sutte lidt af en "træningskop", men kun hvis det lykkes ham at holde den selv).
Vi har flere gange forsøgt at skære natamningerne ned til kun én tidlig (mellem elleve og tolv) og én sen (mellem 4 og 5). Han sover i vores værelse i en vugge ved siden af sengen. Far har så taget ham hver gang han vågner, først forsøgt at vugge ham med hånd på, shh osv, hvis det ikke hjælper så på armen. Han sover som regel på armen, men vågner så efter få minutter og græder og græder - sover igen, vågner og græder. Han virker simpelthen sulten!
Når vi virkelig har skruet bissen på kan han græde-sove-græde på fars arm i en time, inden han endelig giver op - men så er jeg også helt ødelagt, det gør jo ondt at høre ham græde sådan! Andre gange giver vi op efter den time, da det så alligevel er blevet amme-tid ifl. "skemaet". Vi har kørt det her "regime" i perioder på op til en uge af gangen (hver gang er vi så blevet afbrudt af sygdom, han har haft falsk strubehoste og forkølelser.. og så gælder det jo mere om at lade ham komme til brystet, når han kan og vil!).
Summa Summarum er at det tilsyneladende ikke hjælper at vi er "strenge". Når jeg hører ham skrige hjerteskærende, højere og højere, så bliver jeg jo også usikker, for han får jo formentlig ikke nok væske og mælk om dagen.
Hans far mener at det måske ville hjælpe på hans interesse for væske om dagen, hvis han blev ammet mindre om natten. I det hele taget er det mig som er den eftergivende og råber "kom med ham!", når jeg ikke kan klare hans hjerteskærende skrig mere.
Det skal lige siges at vi bor i en lille lejlighed, så det er ikke en mulighed at ligge et sted, hvor jeg ikke kan høre ham.
Sut har han aldrig villet have, han har aldrig set idéen med det. Da han havde kolik prøvede vi alle sutter i verden, at liste den ind når han sov ved brystet, at dyppe den i min mælk osv - uden resultat. han sover med en sutteklud.
Jeg er helt ødelagt af søvnmangel, træt af at gå i seng ved ni-tiden hver dag og alligevel være så træt. Det slider på parforholdet, og jeg føler mig ude af stand til at koncentrere mig om specialet.
Har du et råd???
Den udslidte mor
Ps. føl dig fri til at forkorte i mit brev til brug for hjemmesiden - siden det er første gang jeg skriver, er der jo en del info, jeg synes du måtte have.