Svar: Meget grædende og urolig om natten.
14. september 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Planen for dagen ser umiddelbart meget bedre ud og det er rigtig godt, at du nu konsekvent giver din datter flaske inden hun puttes til lur. Fremover vil det netop være rigtig godt, at arbejde på, at hun får skemad, når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove igen :)
Jeg kunne dog rigtig godt tænke mig, at du også gav hende en flaske sen aften - enten en af de gange hvor hun selv vågner og græder og tydeligt er urolig - eller også at du gav hende en flaske, hvor hun mere eller mindre sover. Du kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger højere med hovedet, det er vigtigt, hvis hun ligger ned og drikker af en flaske. Du kan komme en lille pude ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen på den måde løftes op :)
Børn vil ofte kunne spise mere eller mindre i søvne, så hvis du kommer flasken i munden på hende, vil hun sandsynligvis tage fat og spise den mængde mælk og derefter bare sove videre.
De fleste børn vil naturligt i denne alder have brug for 6 flasker i døgnet, nogle gange 7 flasker, det kommer an på hvor meget de spiser af gangen. De 6-7 flasker vil ofte ligge tidlig morgen, formiddag, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften og så evt. en midt om natten også.
For at din datter får mælk (= væske nok) er det vigtigt at du giver hende mælk aften og sen aften og så kan hun få om natten, når og hvis hun viser behov. Sover hun 5-6 timer uden at få mælk så nyd det - det er mere end du kan forvente :)
At hun sover så uroligt og virker meget ked af det, kan godt skyldes at hun egentlig har brug for mere mælk, men fordi hun i en længere periode har fået i underkanten af hvad hun har behov for, så har hun naturligt svært ved helt at mærke om hun er sulten eller mæt. Hun har svært ved helt at give utryg for sit behov og det begynder hun måske nu at gøre - netop ved at græde mere og være mere urolig, viser hun dig, at hun har brug for mere mælk. Det er det børn gør, når de ammes, fordi de derved lægges mere til brystet og derved øges mælkemængden. Så selvom din datter ikke ammes, men får flaske, så reagerer hun på denne måde, for at vise at hun har brug for mere mælk :)
Det er også sådan at børn i din datters alder drømmer mere og derfor også sover mere uroligt, så hendes natlige uro og den øgede klynk og pjevsen du oplever både dag og nat, kan også handle om ekstra drømmeaktivitet :)
Det er også sådan at børn i denne alder, naturligt begynder at virke mere tryghedssøgende, hun skelner mere og mere mellem om hun er ude eller hjemme, om hun er i favn hos mor eller en fremmede og det er naturligt at hun kan virke lidt mere tryg ved netop at være tæt på dig. Så der sker altså også nogle ting med den alder, den udvikling hun går igennem lige nu som gør, at I oplever en forandring. Og alt hvad hun oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes, når hun sover :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt indtryk af hvad der sker hos jer, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske