Svar: Stor dreng = stor appetit
13. september 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en stor og dejlig dreng du har dig der og med en kampvægt på over 8 kg, så synes jeg godt din dreng må få mere end 1000ml mme dagligt.
Der er altid en risiko for, at børn der får flaske kommer til at soverspise. Det kræver ikke så mange kræfter at spise af en flaske og mælken løber lettere ud til barnet, derfor vil mange børn lige få lidt ekstra skvulp og samlet set lidt mere mælk end de egentlig behøver, når de får flaske. Og det er derfor jeres sundhedsplejerske har sagt at I ikke skal give ham mere end 1000ml mme i døgnet ...
Men han skal naturligvis have sit behov for både mælk og væske dækket og han må gerne få 1200-1300ml mælk dagligt - men derudover er det ganske udmærket at give ham lidt vand, hvis han er tørstig. Han kan altså godt få 6 flasker i døgnet med 200ml i hver og så lidt vand ved siden af - det vil være helt fint og har han så en gang imellem brug for en ekstra flaske, så er det også okay :)
Men ellers vil det være rigtig godt, at du ikke giver ham for store mængder i hver flaske, men netop holder dig til at give f.eks. 200ml og så følger efter med en sut. Du skal her tænke på, at det at spise af en flaske ofte kan overstås på under 10 minutter, hvor det at spise af et bryst ofte kan tage 20-30 minutter - så når børn får flaske, kan de godt have et suttebehov der skal dækkes. Hans søgning efter flasken, kan altså også handle om at han har brug for mere sut ... Så prøv at give ham en flaske og så følge efter med sutten og se om han så kan stille sig tilfreds med det :)
Og så skal han måske starte med lidt grød, når han bliver 4 måneder eller måske tilbydes lidt vælling, fordi det kan mætte lidt mere ... Netop fordi han så stadig skal have sine flasker, men begynder at kunne nøjes med lidt mindre mængde.
Han har brug for mme til han er 12 måneder gammel og antallet af flasker sættes stille og roligt ned i takt med at han bliver ældre. Han vil stadig i 6 måneders alderen have brug for ca 6 flasker dagligt og har her stadig behov for at få ca 1000ml mme i døgnet. I 7 måneders alderen vil ca 4 flasker i døgnet være passende, svarende til ca 759-800ml. Når han bliver 8-9 måneder vil 3 flasker være fint (600ml) og i 10-12 måneders alderen vil han trives med 2 flasker (400ml) som blandt andet vil sikre ham, hans jernbehov til han er 1 år.
De to flasker, som børn har brug for når de er 10-12 måneder vil ofte ligge aften (kl 20) og sen aften (kl. 24) eller aften (kl 20) og meget tidlig morgen (04). Så på den måde har børn ligeså meget brug for flaske som de har brug for amning - her er der ikke forskel.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske