Svar: Søvn uden natteamning
13. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Solstrålens mor
Tak for dit brev, din fine beskrivelse og velkommen til :) Det er rigtig dejligt at høre, at du har læst min bog, så behøver jeg ikke beskrive alt fra bunden. Det er dejligt at du synes om den og jeg vil naturligvis gerne uddybe og give dig lidt tanker med på vej herfra :)
Der er flere ting som spiller ind hos jer. Især alder og udvikling, men også jeres dagsrytme og hvornår hun spiser, leger, er vågen, sover osv. påvirker nattens rytme. Tingene hænger naturligt sammen.
Det er naturligt, at jeres datter sover tidligt i løbet af dagen, når hun vågner meget tidligt om morgenen - derfor har hun lige nu en morgenlur i stedet for en formiddagslur og det kan faktisk være et forsøg værd, at ændre lidt på dette. Det kan du ikke gøre over et par dage, det kræver nogle uger, at få ændret hendes rytme.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen gennemsnitligt have brug for at sove 2 lure dagligt - en formiddagslur som ofte er meget kort, måske varer den kun 45 minutter og så en middagslur som ofte varer 1½-2 timer. Om natten vil barnet sove ca 11 timer.
Børn vil i denne alder også ofte have brug for 3 amninger dagligt og det er helt naturligt at barnet har brug for mælk inden det skal sove. De 3 amninger kan med fordel ligge aften, sen aften og inden middagslur eller de kan være helt væk fra dagen og ligge aften, sen aften og tidlig morgen - det er forskelligt, hvad barnet (og mor) trives bedst med. Hos jer vil det måske fungere bedst, hvis amningerne ligger på ydertidspunkterne og netop væk fra dagen ...
En plan for dagen, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Flerkornsgrød med mælk, frugtmos osv. sm nu, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur - sover ca 45-60 minutter fra 9.30-10.30
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos og også gerne mad i stykker, det kan være rester fra aftensmaden - f.eks. små stykker frikadelle, en kartoffelbåd, godt kogte pastaskruer eller lignende. Vand af kop.
Puttes til midagslur ca kl. 13-13.30 og sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, en lille portion neutral yoghurt, tykmælk eller lignende med revne æbler, frugtmos, lidt rugbrødsdrys osv. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad, bestående af kød, fisk, grøntsager, sovs, ris, pasta - mere og mere jeres mad. Hun kan få frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet, boller i karry, lasagne, pasta med kødsovs osv. Naturligvis i en konsistens som hun kan kapere, men maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng.
Som du kan se af planen indgår der flere små måltider dagen igennem og på lidt andre tidspunkter end du har skitseret. Dette fordi maden hun spiser, sammensætningen af fødevarer, tidspunkter hun spiser på, leger på, sover på osv. påvirker hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme. Og rytmen om dagen påvirker også rytmen om natten.
Hun har et reelt behov for stdig at få mælk, og det er naturligt at du stadig ammer hende - også inden hun skal sove. Men amningerne om dagen fjernes og i stedet skal hun puttes på en ny måde og den måde du putter om dagen, skal stille og roligt overføres til om natten.
Det er her vigtigt at hun får mælk, men at hun ikke falder i søvn med brystet i munden om aftenen. Amningen aften og tidlig morgen kan gives mere eller mindre i søvne og kan trappes ud i takt med at hun bliver ældre. I 10-12 måneders alderen vil 2 amninger dagligt være passende og de kan meget fint ligge f.eks. kl. 20 når hun puttes og så en gang i løbet af natten måske kl. 03/04 hvorefter hun så sover videre og vågner dagen og starter med sin morgengrød ...
Du fortæller at du ikke længere ammer om dagen og det er fint, det må du altså gerne bibeholde - men de 3 amninger er altså et reelt behov. Og hvis du vil fjerne den ene amning om natten, så kan du i stedet amme hende inden middagsluren om dagen :)
Du fortæller at hun ofte er lysvågen, når du kommer ind til hende om natten - også her spiller søvnen og rytmen om dagen ind. Men også hendes alder og udvikling og det er et eller andet sted okay, at hun tumler rundt om natten, forsøger at finde en stilling hun kan komme væk fra og selv falder i søvn - du behøver ikke stige op flere gange om natten for at lægge hende ned.
Men hun må naturligvis ikke være ked af det, har hun brug for din hjælp skal du give hende den. Og måske gør det, at I sover hver for sig, at hun om natten vågner og når netop at vågne for meget op, før du reagerer - du skriver at I aldrig har sovet sammen og jeg kan derfor forestille mig at du ikke ønsker at lave om på dette nu - hvilket er helt okay. Men en mulighed var, at du tog hende ind til dig, fjernede tremmerne på den ene side af hende seng, så du kunne blive i din seng, lægge en hånd over på hende og berolige hende om natten - uden at du behøvede at stå op, samtidig med at hun lå i sin seng og især, - nåede at hjælpe hende videre i søvnen inden hun vågner for meget op, for som det er lige nu, så når hun næsten at blive for vågen.
Hun skal lære at sætte sig, kravle, skifte stilling osv. om dagen, jo mere hun lærer det om dagen, jo bedre vil hun også blive til det om natten. Du skal derfor hjælpe hende med at sætte sig, når hun gentagende gange rejser sig, så hun også kan det ved sine tremmer i sengen. Lige nu går det super med at hive sig op - men hun skal lære selv at komme ned og det må I træne om dagen :)
Du skal lære hende at komme videre i søvnen om natten uden brystet ved at bruge samme ritual, som når du putter hende om dagen og når du putter hende om aftenen. En putteklud eller hvad hun nu har, vil være en god substitut for brystet. Hvis det kun er brystet der virker, så må du give hende det, men gør det kortvarigt, træt brystet til dig og sæt noget andet i stedet - bliv ved med at gøre det igen og igen, så hun stille og roligt lærer at finde roen og komme videre i søvnen uden brystet i munden, men med den ny substitut - f.eks. en klud, der dufter af dig :)
Du fortæller at du ammer hende et sted og går på værelset og putter hende efterfølgende. Hvis det fungerer for jer, er det fint - men du skal være opmærksom på, at det nogle gange kan gøre at barnet bliver ekstra ked af det. At skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er meget svært for små børn. Det er svært for de mindste børn, som naturligt har brug for fysisk kontakt, hud mod hud kontakt for at finde roen og kunne overgive sig. Det er også svært for barnet i otte-ti måneders alderen, der om dagen øver sig i at bevæge sig rent fysisk væk fra forældrene (barnet begynder at kravle), og det er rigtig svært for barnet i tumlingealderen, som kan blive direkte bange, hvis man beder ham eller hende om at gå i seng eller lægge sig alene på et værelse.
Derfor er det en god idé, at putterutinerne foregår i det værelse, hvor barnet forventes at sove. Hvis du f.eks. vælger at amme eller synge en sang, så gør det på værelset ved dub datters seng, så hun lærer at se frem til den stund, hvor I opholder jer der. Hvis du ammer hende i stuen, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og du kan derved komme til at signalere, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Så prøv også at gøre værelset, hendes seng, selve putningen til noget hun nyder og kan se frem til, noget som er rigtig rart for alle parter. Hvis hun forbinder det at skulle sove med noget rart, så er sandsynligheden for at hun sover længere tid i sin seng også større :)
Når du skal flytte på hendes rytme, så vil jeg anbefale at du gør det med ca 15 minutter af gangen, så hun netop kan holde til det og ikke bliver overtræt og dermed ekstra ked af det. Det kan du læse meget mere om i min bog - læs afsnittet der handler om Lærker og Ugler og søvnrytme forstyrrelser :)
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske