Svar: Spørgsmål ang. måltider
13. september 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Mette
Det vil være helt fint at holde pause med grød og anden form for skemad om morgenen. Det er naturligt at han kan blive lidt træt af at få det samme lang tid i træk og hvis du holder pause fra grøden i 1-2 uger, så vil han sandsynligvis gerne have det igen. Start så op ved hele tiden at variere, ikke kun give grød igen, men netop ved at han nogle dage får grød og andre dage brød at starte dagen på.
Rugbrød fint at starte med, men også gerne grovboller af forskellige slags. Det kan være boller med højt fiberindhold, du køber. Da han får rugbrød til frokost, vil det være naturligt at tilbyde anden form for fiberholdigt brød om morgenen - igen er det vigtigt at få variationen ind :) Du kan også bage selv, f.eks. grahamsboller eller havregrynsboller. I babykøkkenet her på siden finder du opskrift på netop havregrynsboller og dem kan I alle spise. De kan også fryses ned og lunes i ovnen inden de serveres.
Jeres dreng er ved at være så gammel nu, at han er meget bevidst om hvad der står på bordet og hvad I har i skabet - han er også mere og mere bevidst om, hvad han gerne vil og hvad han ikke vil og vil naturligt også prøve mere og mere grænser nu.
Alderen 1-3 år er en dejlig og charmerende alder, men også en lidt svær og udfordrende alder og jeg vil give jer lidt af de tanker, som jeg mener er vigtige at have med sig, når man skal tackle børn i den alder.
For det første er det enormt vigtigt at man lytter til sit barn. Hvad er det han vil. Sig det højt, det I tror han vil, så han har mulighed for at korigere jer, hvis I ikke har forstået ham rigtigt. Brug også sproget til at vise ham at I forstår hvad han vil - selvom I måske vil sige nej.
Overvej også altid hvorfor I siger nej. Måske er nej udløst af at I er trætte på lige netop det tidspunkt og 'bare ikke orker mere', en dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej og det har ingen af jer glæde af. Et barn der bliver mødt med ja en gang imellem føler sig forstået og imødekommet og vil derfor også lettere kunne acceptere et nej en gang imellem.
Når man lytter så finder man ud af hvad det er barnet vil eller ikke vil. Hvis det barnet vil, ikke kan lade sig gøre, så kan man nogle gange finde alternativer. Igen er det vigtigt at man sætter ord på, så jeres søn ved at I har forstået ham. Det kunne f.eks. være at han gerne vil have en kiks 10 minutter før aftensmaden. Her kan I sige: "Nej vi skal ikke have kiks nu, vi skal spise lige om lidt, men du kan få et stykke agurk". I siger nej, kommer med en forklaring og giver et alternativ. I viser at I ved hvad han vil, men holder samtidig fast i jeres nej.
Og nogle gange så bliver han frygteligt frustreret når han ikke får det som han gerne vil have det. Men her er det meget vigtigt at I ved at konflikter er en del af livet. Konflikter kan ikke undgås, men det er vigtigt at konflikterne håndteres på en god måde, så vi lærer af dem og kommer videre på en god måde.
Hvis I lytter til jeres dreng og sætter ord på: "Du bliver bare så sur lige nu" eller "Nååå, du er bare så ked af det", så føler han at I forstår ham og han falder lettere til ro.
Det er enormt vigtigt at I er i stand til at rumme jeres søns følelser. At kunne rumme hans følelser betyder at I vil kunne klare at han er vred, ked af det, sur, ulykkelig, sjov, glad osv. uden at ville ændre det og uden at tage det personligt. I skal turde vise ham at det er okay at blive frustreret og at have alle de følelser han har. Følelser falder til ro hvis vi ikke puster til dem - adrenalinen i kroppen klinger af. Børn har det jo fuldstændig ligesom vi voksne - hvis vi gerne vil fortælle noget, gerne vil lyttes til og forstås og ingen gider tage det alvorligt og lytte aktivt, så bliver vi jo først frustrerede og kede af det.
Derfor er det vigtigt at lytte, anerkende, vise at man forstår hvad der er han vil og aldrig ignorere ham, for det vil vi voksne heller ikke bryde os om.
Det vil være rigtig godt en gang imellem at aflede ham, så han kommer på andre tanker, så noget andet bliver mere spændende, end det han er igang med - f.eks. når han forsøger at kravle ud af sin stol og ikke vil sidde stille ved bordet, så skal I gøre det interessant for ham at sidde der. Maden der serveres skal være spændende og indbydende og han skal føle at det er sjovere at spise og være ved bordet at løbe sin vej. I skal tale med ham, gøre det hyggeligt.
Og så vil der naturligvis også være dage og situationer, hvor det ikke kan lade sig gøre at aflede og her er det så vigtigt at finder ud af at sige nej, overveje hvorfor det er et nej og holde fast i sit nej, hvis det er relevant. Samtidig skal man så fortælle ham at man forstår det og gerne tilbyde et alternativ, hvis det er muligt:)
Det er en rigtig god idé at give ham et godnatmåltid, så han ikke går sulten i seng. Dette måltid kan være banan, en godnatgrød (hvis han ikke har spist grød om morgenen, er det en god idé at give ham den her) eller det kan være lidt brød, grøntsager, en frikadelle fra aftensmaden. Et godnatmåltid serveres som en del af putteritualet og derfor uafhængigt af aftenmåltidet og han må gerne få et glas mælk til.
Han skal have samme aftensmad som I andre spiser. Men I må gerne servere et kvart eller halvt stykke rugbrød sammen med aftensmaden. Hvis han føler større tryghed ved rugbrøddet og har lyst til at spise dette, så vil han naturligt netop gå igang med at spise og opleve at spise sammen med I andre. Ved siden af brøddet, får han så den mad I andre får og når han har spist sit brød, og altså er igang med at spise og fokus er fjernet fra ham - så er der en sandsynlighed for at han vil spise lidt af den øvrige mad.
I det hele taget er det vigtigt at I prøver at fjerne fokus fra ham om aftenen, så I hygger jer, taler om dagen, hvad der er sket, taler om maden, hvordan I synes det smager osv. Jo mere fokus på andre ting end ham, hvordan han sidder, spiser osv. jo mindre vil han sandsynligvis hoppe rundt. Men han skal ikke ignoreres, han skal som sagt føle sig som en del af måltidet og opleve det som hyggeligt at sidde der :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske