Brev:
Spørgsmål ang. måltider
13. september 2010
Alder:
20 mdr.
Spørgsmål ang. måltider
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål vedr. vores søn på 1 år og 8 mdr, som jeg gerne lige vil høre din mening om.
I forbindelse med morgenmåltidet vil han ikke spise skemad. Vi har før givet ham havregrød, men pludselig nægtede han at spise det også selvom han fik lov at spise med ske selv, hvilket han mestrer nogenlunde, når det gælder om at spise is, men ikke vil, når det drejer sig om havregrød. Havregryn iblandet cornflakes med mælk var heller ikke nogen succes og det samme med A38 eller youghurt.
Vi giver ham nu ½ rugbrød med smøreost og ½ rugbrød med tyndt lag syltetøj, hvilket han gerne vil spise.
Vil gerne have ham på havregrød/gryn igen eller noget andet sundt - hvad gør vi? Venter et stykke tid med at tilbyde det eller tilbyder det jævnligt til ham?
I forbindelse med aftensmåltiderne vil han til tider ikke spise det, vi serverer, men peger mod skabet hvor han ved der står kiks og rosiner eller mod frugtskålen.
Vi afviser selvfølgelig og fortæller ham stille og roligt, at han skal spise sin mad på tallerkenen. Det betyder indimellem han bliver gal og græder.
Indimellem spiser han ikke noget af aftensmaden. Det piner mig imidlertid, hvis han går sulten fra bordet. Er i tvivl om vi i denne situation bør tilbyde ham noget rugbrødsmad og i så fald i forbindelse med måltidet eller senere så han ikke forbinder det med at han får noget andet end det der er på bordet? (Vi har gjort det et par gange under aftensmåltidet og han har spist det med velbehag, så han var sulten).
Vi har desuden problemer med, at han vil sidde stille på hans trip trap stol. I vuggestuen sidder han fint og stille på stolen og spiser hans mad, men hos os vil han rejse sig, møve sig rundt og klatre ned, hvorfor vi stadig har bevaret bøjlen på. Hvordan kan vi bedst et få ham til at forstå han skal sidde stille på stolen udover at sige det til ham igen og igen og uden at skulle have bøjle på.
På forhånd tak for svar og tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Mette