Svar: Mælke- og madplan
13. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære mor til 3
Tillykke med lillesøster, dejligt at høre fra dig igen :) Det lyder som om at I har haft en lidt hård start, men bestemt som om at alt går rigtig godt nu - dejligt!
Din datter har stadig brug for rigtig meget mælk, faktisk vil de fleste børn i hendes alder, indtage omkring 1000ml mælk i døgnet ved siden af skemad 2 gange dagligt og så lidt vand af en kop...
Når man både ammer og giver flaske, er det jo rigtig svært at vide, hvor meget barnet egentlig får, men du må tro på, at hvis du tilbyder, så drikker hun det, hun har behov for. For at sikre plads nok i maven til mælken om dagen, så er det dog vigtigt at hun ikke får for store mængder skemad. Hvis maven er fyldt op med grød eller mos, så vil hun naturligt ikke kunne indtage mælk nok og får hun ikke mælk nok om dagen, så vil hun søge det ekstra om natten ...
En plan for dagen vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner evt. med en lille ekstra amning når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er en powernap på 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. Igen varierer tidspunktet efter hvor sen og hvor lang en 3. lur hun tager
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn vil først kunne undvære denne i 6 måneders alderen. Nogle børn har også en rytme, hvor de får flaske kl 20, ammes kl. 01 og sover videre og ammes kl. 06 og det er også helt fint, hvis hun gør sådan :)
Som du kan se indgår der i planen stadig 6, måske 7 amninger/flasker dagligt ved siden af 2 måltider skemad. Dette er ofte nødvendigt, for at få mælkebehovet dækket tilstrækkeligt.
Det vil være meget fint at give hende 3/4-1 dl. skemad af gangen og så give vand af kop og følge efter med mælk inden hun skal sove. Hvis hun kan spise 1½ dl. af gangen, så må hun naturligvis også godt det - men problemet er, at hun så sandsynligvis ikke vil drikke mælk nok. Derfor er det bedre at give hende lidt mindre grød og mos af gangen. Det er altså bedre at give hende 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt - det sikrer hende også større variation.
Hvis hun kun sover 2 lure dagligt - og det lyder næsten sådan ud fra dit brev, så er det naturligvis helt fint, at hun puttes allerede kl. 19 og ikke kan vente til kl 20. I givet fald kan hun godt have en rytme, hvor hun får mælk kl. 19, igen omkring midnat kl. 23 og så kl 04 og det er også okay.
Hvis hun sover fra 19-04 uden at få mælk - så sover hun langt mere end man kan forvente og jeg vil faktisk foreslå dig, at du giver hende mælk omkring midnat, så hun ikke sover så meget om natten - hvis ikke mælkeindtaget er fordelt over hele døgnet bliver det svært at finde plads nok til mælk i løbet af dagen ...
Hvis hun skal have ca 1000 ml mælk (= væske) i døgnet, så vil hun skulle have 125-170 ml hver gang, hvis hun tilbydes 6-8 flasker/amninger dagligt. Så hvis hun drikker mellem 150-200ml normalt af en flaske, så lyder det meget fint - i givet fald kan hun så sandsynligvis godt nøjes med 6 flasker i døgnet.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende - ja med dem alle 3 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske