Svar: Søvnrytme med tvillinger
12. september 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Spip
Tillykke med dine tvillinger, tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, når dine børn kører hver sin rytme - sådan er det nogle gange med tvillinger og det er naturligvis okay - min trøst til dig kan være, at der er håb forude. De bliver ældre, deres søvnmønster vil kunne tilpasses hinandens mere og mere og især når I kommer igang med skemaden, vil det være med til at give mere rytme og overblik over dagen ...
Det er meget fint at du ofte putter børnene inde, så du har en chance for at få dem til at sove bedre - du skal gøre det, som umiddelbart fungerer bedst for dig, for jer alle :)
Dine børn gennemgår en stor udvikling nu og netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig. Man oplever i denne alder ofte, det du lige nu oplever med din datter, at hun begynder at powernappe mere og mere hele dagen igennem. Hun er samtidig ekstra opmærksom på verden, vil meget gerne følge med i hvad der sker - hun lyder som en meget opmærksom lille pige, der ikke vil gå glip af noget og det betyder at hun ofte også lader sig forstyrre, når hun skal spise. Hu slipper brystet, kigger på dig, smiler, tager fat igen, bliver forstyrret af en lyd, drejer hovedet, slipper, tager fat, dier, slipper osv.
Dette gør, at børn i denne alder godt kan komme ind i en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem. Hun får ikke helt mælk nok til at sove lange lure - det gør din dreng, fordi han suppleres med mere mælk på flaske end din datter gør ...
Samtidig fortæller du, at hun ofte ikke vil spise før hun skal sove. Det er problematisk, for hvis hun altid spiser når hun vågner af en lur og er vågen i et par timer og så skal sove, ja så går der ikke ret lang tid, før hun har brug for mælk igen og derfor sover hun naturligt også kortere tid. Vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer hende eller forsøger at få hende til at tage en flaske, inden hun skal sove.
Normalt anbefaler jeg, at man ammer når hun vågner, skifter hende, leger osv. og så ammer ingen inden hun puttes, men som jeg læser dit brev, så fungerer dette ikke for jer. I stedet vil jeg foreslå dig, at du forsøger at vende hendes rytme, ved at give en flaske inden lur eller evt. komme lidt mælk i mundvigende på hende med en lille sprøjte eller af en lille kop. Dette skal du ikke gøre særligt længe, det er en kort periode og det handler kun om, at hun skal have lidt mælk at sove på, for stille og roligt ikke at være så sulten, når hun vågner, så du på den måde kan trække tiden, hvor du ammer hende og derefter putte hende netop med brystet inden.
På sigt skal hun have skemad, når hun vågner af en lur og bryst inden hun skal sove igen og stille og roligt vil det altså hjælpe jer videre og tiden arbejder for jer. Men det ville være en rigtig god idé at du allerede nu, forsøgte at køre en rytme, hvor hun vågner, leger lidt, skiftes, får bryst og sover.
Det er korrekt at det er passende med 3 lure dagligt til børn i dine børns alder og en plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Ammes/flaske og sover videre i mors seng. Vågner ofte med en ekstra morgenamning, når dagen starter
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske og sover dagens 3. lur
Aften: Ammes/flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes/flaske
Som du kan se er der i denne plan faktisk gjort plads til 8 amninger/flasker i døgnet og det er meget normalt at børn netop i denne alder, spiser mere hyppigt, det handler også om at de forsøger at øge mælkemængden, de har brug for lidt mere mad - og så netop om, at de mister koncentrationen og ikke altid helt får spist nok og derfor er nødt til at melde sig lidt hyppigere.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske