Brev:
Søvnrytme med tvillinger
12. september 2010
Alder:
3 mdr.
Søvnrytme med tvillinger
Kære Helen
Har læst næsten alle indlæg/besvarelse i din brevkasse og har helt klart suget mange ting til mig, men bliver altså alligevel nødt til at bede om råd til min egen situation.
Jeg fik tvillinger ved planlagt kejsersnit sidst i maj – født 37+5. Pigen var 48 cm og 2750 g og drengen 50 cm og 2650 g. Fordi drengens mavemål var mindre end hovedmål blev han vurderet som undervægtig og skulle startes op med det samme på mme på kop. Dette fungerede ikke super optimalt så efter 6 frustrerende dage gik vi over til flaske. Hans sutteteknik var absolut dårlig i starten men har ingen problemer nu. Pigen fik efter 4 dage også tilbudt mme på kop, da min mælk var længe om at løbe til.
Jeg ammer begge – i starten dobbeltammede jeg – men nu har de så forskelligt madbehov at de bliver fodret på skift efter behov. Efter nogle frustrerende dage med appetitspring her omkring 3 mdr. har jeg haft svært med at følge med mælkeproduktionen, hvorefter jeg besluttede at de skulle have en flaske til aften, hvor jeg syntes at der er lidt lavvande i min mælk.
Drengen kan fint tage flaske og sut – pigen nægter pure den slags. Har været igennem alt hvad der findes på markedet, men som regel ender det med at hun bliver så gal at hun græder med tårer, og er utrolig svær at få dysset ned. Hun er begyndt at syntes om at få en stofble mellem hænderne og op til hovedet, men det er langt fra hver gang at hun syntes det er optimalt.
Vores døgnplan er ca:
6 : ammes
6-7 : snakker lidt og morgen hygger hvorefter de vugges lidt og sover videre når trætheden melder sig
8-10 : vågner fra morgenlur
11 : drengen sover formiddagslur – ca 1 time – pigen ca 25 min – 1 time
12-15 : amning og kaos ;o)
15-17 : drengen sover eftermiddagslur ca 1 – 4 timer – pigen 25 min – 1 time
18-21 : amning og putning
som regel sover de senest 21:30
skal som regel kun ammes én gang hver kl 3-4 – ofte kun drengen.
Situationen er nu den at drengen er super nem. Han lægger sig til at sove uden de store problemer. Om dagen bliver han svøbt i sin dyne – får sin sut og jeg vugger ham lidt i armene eller i liften og så er han væk. Pigen sover super fint om natten – hun sover videre når hun har fået mad og problemet opstår når vi står op ved 8 – 10 tiden. Hun skriger og græder super meget når hun skal sove. Det er tydeligt at hun er træt – gnubber øjne og næse, men kan simpelthen ikke få hende til at falde til ro. Når hun endelig overgiver sig powernapper hun kun.
Nogen gange kan jeg høre at hun drømmer og ligger og græder lidt i søvne – så går der som regel kun 5 min, så vågner hun grædende op og er svær at trøste. Jeg har forsøgt at få det ind i en rutine, så de kan få de 3 lure om dagen de skal have, men det er svært.
Jeg har prøvet at putte dem i deres combivogn udenfor om formiddagen – men pigen vågner jo så kort tid efter og det er fuldtændig underordnet om jeg går med dem eller vugger dem – hun vågner alligevel. Som regel får hun lavet så meget lyd at hun vækker drengen – så har jeg to overtrætte børn jeg skal forsøge at få til at sove.
Hvis jeg putter dem hver for sig – så vågner drengen hurtigere af søvnen – det virker som om han ikke vil være alene. Det har gjort at jeg lidt har opgivet at putte ham udendørs i combivognen, for jeg kan ikke efterlade hende indenfor når hun er ked og så vugge ham samtidigt udenfor. Det eneste der virker er, at han sover i sin lift indenfor – gerne i stuen hvor jeg så sidder med pigen. I starten ville hun kun sove når hun lå på mig, men det er hun også kommet fra.
Når hun er vågen er hun super glad – jeg leger med begge to, laver øvelser og snakker – al den stimulering de skal have – det er kun når hun bliver træt og skal sove at balladen er der. Jeg har prøvet at amme hende i søvn – efterlignet natteritualet – synger for hende, stryger/aer hende – det hjælper ingenting. Som regel bliver hun ammet når hun vågner af sin lur og jeg ville så gerne amme igen inden hun skal sove næste lur, men her starter noget af balladen også – det er ofte at hun ikke vil have mad inden hun skal sove. Hun bliver tosset når jeg tilbyder hende brystet. Jeg kan se at hun er sulten – men ligeså snart jeg lægger hende til så suger hun 4 sek og så laver hun flitsbue bagud og skriger.
Jeg har prøvet at give hende mad før hun bliver træt men det kan også nogen gange få det hele til at starte. Ligenu powernapper hun kun hele dagen indtil min mand kommer hjem. Først der får vi som regel dem til at sove lidt til aften fordi jeg nu kun skal koncentrere mig om et barn ;o)
Det blev et lidt langt (lidt rodet) indlæg og lige nu ved jeg egentlig ikke hvad mit specifikke spørgsmål går på – har måske bare brug for dine tanker/fif/råd/gode ideer til hvordan jeg kan få en hverdag til at fungere uden at ende på den lukkede ;o)
Med venlig hilsen
Spip