Svar: Er meget vågen om natten
12. september 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Lillepigens mor
Er jeres datter begyndt kun at sove en lur dagligt? Ellers vil det være rigtig godt at I arbejder bevidst på dette nu, for søvnen om dagen - og hvis hun stadig sover to gange dagligt, kan godt påvirke nattesøvnen og give en vågenperiode om natten.
Det vil i forhold til hendes alder være rigtig fint, hvis hun sover en middagslur fra ca 12-14 og kommer i seng omkring kl. 20 og står op kl. 7 .. Det vil samlet give hende den søvn hun behøver lige nu.
Hun har en alder lige nu, hvor hun begynder at få lidt bevidsthed om at I stadig er der, indtil netop 16 måneders alderen føler børn sig forladt og alene, når man går fra dem, fordi de ikke forstår at maner der, når man ikke kan ses. De kan ikke forholde sig til at man er lige ude på den anden side af væggen ... men netop den bevidsthed begynder at komme nu og netop det at hun nu kalder på jer, fortæller mig, at det sandsynligvis er det som sker hos jer...
Hun øver sig altså et eller andet sted i at finde ud af at I er der, hun vågner, kalder, I kommer ind og hun bekræftes i at I er der og at hun netop bare skal kalde så kommer I. Hun behøver altså ikke længere blive ulykkelig, når I ikke lige er der, når I ikke lige kan ses, hun øver sig i at bevare roen og afvente at I kommer. Dette skal ses som noget meget positivt og I skal naturligvis reagere på hende, og bekræfte at I er der, betrygge og berolige hende.
Samtidig tænker jeg så også, at hun jo bliver mere og mere bevidst om hvad hun vil og hvad hendes behov er - og mennesket er flokdyr. Så derfor vil hun naturligvis foretrække at sove hos jer og ønsker ikke at sove for sig selv. Det at I tager hende ind til jer, er naturligvis noget hun gerne vil og derfor også søger ekstra ...
Jeg synes det er fint at sove sammen forældre og børn. Det gjorde man også førhen i tiden, hvor man ikke boede i store huse som nu, hvor alle kunne have deres eget værelse. Men jeg har naturligvis også stor forståelse for, at I gerne vil have soveværelset for jer selv.
I skal naturligvis overveje, hvorvidt det er muligt at få hende videre i søvnen uden at få hende ind til jer og holde fast i at det er i egen seng at hun skal sove. En mulighed er også at tage hende ind til jer og når pladsen så bliver for trang og hun sover, så flytter I hende tilbage til egen seng igen. Det har den fordel, at hun begynder at opleve både at falde i søvn og at vågne i sin egen seng om morgenen og dermed begynder at forbinde nattesøvnen med at skulle være i sin seng.
I skal have med i jeres overvejelser at når hun bliver 18-20 måneder gammel, så vil der sandsynligvis komme en periode, hvor hun vil drømme mere, vågne op, græde og virke ulykkelig om natten. Det vil være en alder, hvor hun normalt vil blive ekstra tryghedssøgende - især når hun skal sove. Hvis I vælger at have hende i jeres seng om natten, så skal I altså indstille jer på at behovet for dette bliver større de næste måneder frem - hvilket naturligvis er helt fint. Men, hvis I gerne vil have jeres seng for jer selv, så kan det være udmærket at arbejde på dette nu, og så håbe at hun finder tryghed nok ved at sove i sin seng hele natten, så hun kan blive der - også når hun kommer ind i den urolige fase i 18-20 måneders alderen ...
En masse tanker frem og tilbage, håber ovenstående giver lidt forklaring på, hvad der mon sker hos jer og hjælper jer lidt videre.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske