Brev:
Er meget vågen om natten
12. september 2010
Alder:
16 mdr.
Er meget vågen om natten
Kære Helen.
I gennem en længere periode har det gået godt om natten hos os. Vores datter har været god til at sove. Hvis hun har givet lyd fra sig som natten, så har vi kunnet give hende sutten og putte dynen rundt om hende og så gå ud igen. I nogle perioder har vi været inde flere gange på en nat og i andre perioder slet ikke.
Så blev det sommer og vi fik ferie, og af en eller anden grund begyndte vi at tage hende med ind i smørhullet, når hun gav lyd fra sig tidligt på morgenen. Det var nemt, og det var hyggeligt at vågne op sammen i sengen.
Jeg ved ikke om det er det, der nu giver bagslag. Eller om det er den uro, du før har beskrevet for mig, som stadig gør sig gældende. Men siden vi er startet på arbejde igen oplever vi igen meget uro om natten. Det er jo ikke første gang, vi render ind i sådan en periode, så jeg ved godt, at det går over igen, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om dine tanker - igen.
Vi oplever to ting næsten hver nat:
1. Lillepigen kalder - ikke hysterisk eller voldsom grædende, men vedvarende. Vi putter med dynen og giver sut i hånden, imens hun halvsover. Hver gang vi prøver på at liste ud, så protesterer hun. Dette kan fortsætte i op til 1½ timen, eller ind til vi giver op og tager hende med ind i smørhullet, hvos vi alle sover videre.
2. Lillepigen kalder vedvarende. Vi putter og giver sut i hånd. Hun vågner mere og mere op og begynder at rode rundt i sengen. Hun er ikke ked af det, men kan ikke falde i søvn igen. Hun er fyldt med uro. Vi kan godt gå ud, men efter kort tid kalder hun igen. Hvis vi tager hende med ind i smørhullet, kan hun heller ikke falde til ro. Hun vender og drejer sig, snakker måske lidt. Der kan gå op til 2 timer, inden hun falder i søvn igen.
Vi kunne selvfølgelig bare tage hende med ind i vores seng hver gang, men det er et problem, da vores vækkeur ringer meget tidligt, så vi kan nå at gøre os klar, inden lillepigen skal op. Men hun vågner også ved vækkeuret og så bliver der altså lidt mere kaos end ro.
Har du nogle gode råd?
Med venlig hilsen
lillepigens mor