Svar: Dadler, figner, rosiner
12. september 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lone
I Danmark anbefales det at børn under 3 år max får 50g rosiner om ugen. Børn kan få lidt rosiner en gang imellem, men bør ikke få det hver dag.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Det betyder ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses.
Med hensyn til tørret frugt, så indeholder det ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Figner og dadler - der er ikke nogle officielle retningslinjer omkring dette og altså ikke nogen angivelse af maximumindtag. Generelt er det jo altid godt, at varierer barnets kost så meget som muligt og det gælder også frugt. Han må altså gerne få figner og dadler, men giv også andre former for frugt og bær.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske