Svar: For madglad?
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Sanne
Sikke dog et dejligt brev at få - dejligt også at høre om en pige, der spiser så godt, sundt og varieret og som bare er super glad for mad og for at spise i det hele taget :)
Det lyder meget fint det du fortæller, Marie har en naturlig glæde ved at spise, en naturlig lyst til at smage på ting og spiser stort set hvad hun bliver tilbudt. Nyd det og tro på at hun selv kan regulere sit behov. Hun lyder ikke til at spise for meget, hun spiser sundt, spiser ikke noget der er meget sødt eller ikke særligt lødigt - hun spiser rugboller, grøntsager, kød, fisk og spiser også stadig grød - det er meget fint.
De hyppige måltider har hun stadig brug for og det er dejligt at I har en god madordning hvor I bor, dejligt at børnene får det de har brug for, til at klare en lang dag i institutionen :)
Mælken er I ved at trappe ud - det er også fint ...
Du skal nok regne med at Maries appetit daler i tiden fremover. Netop i 1-2 års alderen, vil børn ofte begynde at spise mere selektivt, de vokser ikke så meget mere og den naturlige lyst til at putte i munden og smage på alt er forsvundet ... Så nyd det endelig, at hun spiser og gerne vil smage på alt - det kommer kun godt igen :)
Mexicansk mad og andet krydret mad må hun meget gerne få. Lige chili og peber skal hun nok ikke have for meget af, men de fleste krydderier vil hun kunne spise ude problemer og børn elsker faktisk ofte krydret mad. Så prøv jer frem og se hvad hun kan lide :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske