Brev:
For madglad?
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
For madglad?
Kære Helen.
Efter en lille pauser har vi igen brug for et par af dine råd.
Det går rigtig godt med Marie, hun er blevet 14 måneder og er startet hos en rigtig god dagpleje for en lille månedes tid siden.
Dagplejen laver alt muligt forskelligt med børnene, de maler med fingerfarve, går ture hver dag, synger og leger dukketeater osv. Der har slet ingen problemer været, så vi er meget tilfredse.
Mit spørgsmål drejer sig om mad. Marie er meget glad for mad, og kan lide alt, på nær blomkål, broccoli og persille, ellers spiser hun det der bliver serveret med stor lideskab og interesse :-) Hun fortæller nemlig lange beretninger, når hun spiser, så på den måde, er vi altid sikre på, at hun kan lie det.
Jeg er faktisk lidt bekymret for om hun spiser for meget... Hun måler 78 Cm og vejer ca 11 kg.
Hun får morgengrød og altid en halv rugboller, som jeg spiser om morgenen. Hun bliver meget sur hvis hun ikke får den halve bolle, selvom hun har spist grød til hun ikke kan mere. Hun spiser dog for det meste kun halvdelen af den halve bolle.
Henne hos dagplejen får hun frugt og/eller et stykke ost om formiddagen.
Om middagen får hun varmt mad. Det bliver leveret fra et storkøkken, som også laver mad til institutionerne i området. Det er overraskende nok meget lækkert og varieret med grønt til alle måltider og fisk mindst engang om ugen.
Maries dagpleje har fortalt, at Marie er den, der spiser mest (børnene er mellem et og 2 år gamle) Hun spiser med virkelig stor appetit og glæde :-) Om eftermiddagen får de frugt og/eller brød. Om aftenen spiser vi rugbrød sammen og hun får evt. lidt grød, hvis hun er for træt til at spise nok selv. I weekenden spiser vi varmt mad sammen om aftenen.
Vi er næsten færdige med nedtrapningen af hendes flaske – hun får nu under 100ml, og jeg regner med, at vi i slutningen af næsten uge er helt færdige med det.
Jeg er selvfølgelig glad for, at hun ikke er kræsen og spiser alt og gerne, men får hun for meget? Hun er bare meget glad for mad, og vil helst også gerne se på, når maden bliver lavet og smage på det under tilberedningen :-) Hun bliver utrolig sur, hvis vi ikke synes, hun skal smage, eller vil have at hun venter lidt til aller er klar til at spise. Hvad mener du?
Hun er heldigvis ikke særlig interesseret i slik og søde sager. Hun har ikke smagt kage mere end 3-5 gange, og slik har hun aldrig fået.
Hvornår må begynde at krydre maden lidt mere? Vi er meget påpasselige med det, men er begge glade for f.eks. mexicansk mad, så det vil vi gerne introducere hende for på et tidspunkt.
Mange hilsner,
Sanne