Svar: Måltiderne - 6 mdr.
10. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære MOR til de skønneste to prinser
Vi har alle sammen et indre ur, det der også hedder en cirkadisk rytme og der er flere ting som påvirker dette ur - blandt andet hvornår vi spiser og hvad vi spiser.
Derfor er det ganske fornuftigt at holde nogenlunde fast i spisetiderne om dagen og netop forsøge at skabe en rytme, hvor barnet spiser morgenmad, frokost og aftensmad på de tidspunkter, hvor de fleste af os naturligt vil spise dette.
Det vil som du skriver, have den fordel at barnet kan spise mad, der tager udgangspunkt i familiemaden, ligesom der er noget givtigt i at spise sammen som familie - men det har altså også den effekt at det påvirker det indre ur, at han føler sult osv. på 'almindelige spisetider'.
Jeg synes derfor at det er en god idé at man forsøger at spise til nogenlunde fast tid hver dag - men naturligvis uden at blive rigid. For hvis han en dag sover helt uens i forhold til andre dage, så må man jo være fleksibel. Er han skrub sulten kl. 11, så kan det ikke nytte noget at sige "du må vente, vi spiser først frokost kl. 12" han skal naturligvis have mad, når han har brug for det :)
Hvis luren bliver meget kort og han derfor vågner lang tid før han normalt skal spise, så kan det være ganske udmærket at amme ham når han vågner - præcis som du gør. Og på den måde stadig holde fast i spisetid. Hvis han har fået sine andre måltider på fast tid, f.eks har spist morgengrød som han plejer, fået et formiddagsmåltid og så vågner tidligt af sin middagslur, så burde han jo ikke behøv frokost, når han vågner, men vil få lidt at drikke og derefter spise frokost som han plejer.
Nogle gange vil han måske også falde i søvn tidligt og ikke nå at få sin formiddagsfrugt inden luren, den kan han så få, når han vågner og stadig så få frokost som han plejer ...
Det der kan være problemet med at amme, når han vågner er, at han kan risikere at indtage så stor en mængde mælk, at han ikke har appetit til sin skemad, når han så skal have den. Det betyder altså at han pludselig får for meget mælk i forhold til mængden af skemad. Derfor kan det normalt anbefales at man starter med at give skemad, så han spiser det han umiddelbart har brug for og så giver man mælk inden han så skal sove igen, på den måde sikres bedst plads til begge dele :)
Og ja - som du skriver, så er der jo også forskel på børn (og forældre) og nogle trives bedst med en måde, andre bedre med en anden og det er okay - så længe alle trives :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Hils de andre i mødregruppen fra mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske