Brev:
Måltiderne - 6 mdr.
10. september 2010
Alder:
6 mdr.
Måltiderne - 6 mdr.
Kære Helen
I mødregruppen kom vi til at tale om, hvornår man bedst giver mad.
Skal man give grød når barnet lige er vågnet eller skal man forsøge at følge de almindelige spisetider.
Hvis Villads følger den rytme du har skitseret tidligere, så er der ikke noget problem, så passer det jo med at han vågner op og kan få frokost og han når ikke at blive for træt, fra han står op fra hans middagslur, til der er aftensmad.
Men ca. hveranden dag er det rod i rytmen og Villads sover måske kun en halv time om formiddagen. Her vælger jeg ofte at bytte rundt så han får bryst når han vågner og skemad omkring kl. 11.30. og kommer så ud at sove. Jeg prøver altså at følge de alm. spisetider og sikre at det er ca. 3 timer mellem skemåltiderne.
Den anden model der praktiseres i mødregruppen er, at der konsekvent gives skemad når barnet vågner.
Umiddelbart er det at følge spisetiderne, det der tiltaler os mest, fordi vi på den måde kan spise sammen og villads får den "samme" mad som os. Men jeg kan nogen gange godt tænke at Villads godt kunne have spist kl. 16.30 i stedet for 17.30. (her får han måske en ammetår eller lidt at sidde med selv, inden serveringen 17.30)
I bund og grund er det jo nok en diskussion om barnets evne til selvregulering i form af behovet for søvn og mad.
forskelligheden er nemlig også i forhold til natamninger, hvor jeg lige nu praktisere så vidt mulig ingen amning mellem 11-04.
hvorimod den anden mor giver mad hvis barnet vågner. Det skal dog siges at Villads ligenu vågner ofte (tænder, øve det at kravle og stå, spiller ind her)
Samtidig er der jo også forskel på børn.
Hvad taler for og imod den ene eller anden tilgang?
Vil lige tilføje Villads er kommet rigtig godt i gang med skemaden, så snart han kan høre blenderen, så begynder han på at fortælle at nu kan det ikke gå hurtigt nok og ser han en banan eller appelsin, gør han højlydt opmærksom på, at den vil han have. Det er skønt at mad ikke er den samme udfordring som ved storebror. Villads spiser dog ikke uhæmmet, men siger selv fra når han ikke vil have mere. Han spiser ca. 3 dl. i døgnet fordelt på tre måltider og vi kan så småt begynde at mærke et behov for et fjerde måltid om eftermiddagen.
At Villads er med ved bordet smitter også positivt af på storebror, han gør en dyd ud af at sidde pænt og spise sin mad. Han er jo en stor dreng og ikke en lille grissebasse som lillebror:-) Skønt!!!
Ser frem til dit svar
MOR til de skønneste to prinser