Svar: Urolig søvn om natten - 9 mdr.
10. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Netop nu gennemgår din dreng det jeg kalder for separationsfasen, som betyder at han er igang med at øve sin selvstændighed og øver sig i at opleve verden mere og mere på afstand af dig. Fra at have siddet på dit skød, sad han ved dine fødder og nu bevæger han sig rundt, er måske begyndt at kravle, rejse sig ved tingene - kigger sig tilbage, sikrer sig at du er der, kommer nogle gange hen, skal lige tankes op med et knus og et kram og tør så atter kravle ud i verden igen.
Samtidig med at han øver sig i dette, så er han begyndt i vuggestue og han skal altså ud over at øve sig i netop at være væk fra dig også finde ud af det, uden han helt selv har styr på hvornår og hvordan. Han kender ikke tid og sted, han ved ikke hvornår du kommer igen, han forstår faktisk slet ikke at du er der, når han ikke kan se sig - når du går ind i et andet rum, så bliver han ked af det, for når han ikke kan se dig så føler han sig forladt og alene.
Netop i denne alder, har børn ekstra meget brug for at føle sig tilknyttet, for kun hvis man er godt tilknyttet kan man separere sig. Og netop derfor søger han dig ekstra meget i øjeblikket. Det betyder mere morsyge eller måske skulle vi kalde det "morglæde" og det betyder også at han om aftenen har svært ved at overgive sig til søvnen og samtidig har brug for at holde dig i hånden, mærke at du er der.
Det er helt naturligt og det er super vigtigt at du giver ham den nære kontakt som han har brug for. Du skal forestille dig at han har et "mor-depot", der skal fyldes op - kun ved at gøre dette, har han noget at tære af, når I ikke er sammen.
Det er som sagt en periode, en fase og det ændrer sig igen måske om 1 måneds tid - men lige nu er det du fortæller helt normalt og jeg håber min forklaring hjælper videre på vej :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske