Brev:
Usikkerhed og tvivl
8. september 2010
Alder:
15 mdr.
Usikkerhed og tvivl
Kære Helen.
Da jeg for godt to år siden blev gravid, gjorde jeg mig mange tanker om, hvordan jeg ville blive som mor, og hvordan vi ville blive som familie. Jeg drømte om, at blive den perfekte mor med masser af overskud og lydhørhed over for mit barn.
Da vores datter endelig kom til verden, fandt jeg hurtigt ud af, at drømme og virkelighed er to forskellige ting, og jeg er sikkert ikke den første, der har oplevet det.
Det der overraskede mig mest, var denne følelse af konstant usikkerhed og tvivl på, om jeg nu gjorde det rigtige for mit barn. Jeg havde troet, at jeg instinktivt ville vide, hvad jeg skulle gøre med mit barn, men det følte jeg ikke, jeg gjorde. Jeg troede, at jeg ville blive en rolig og tålmodig mor, men i stedet var jeg overanspændt hele tiden. Kunne ikke sove, hvis lillepigen ikke sov, også selv om far tog sig af hende. Sprang op ved den mindste lyd osv. Endvidere brugte jeg mange timer på at søge viden om søvn, mad og mere søvn igen.
Jeg spurgte til højre og venstre, kimede veninder og sundhedsplejerske ned. Jeg gjorde min kæreste smask forvirret med alle mine råd og teorier, da de skiftede fra dag til dag. Jeg havde svært ved selv at tage stilling til tingene og sige, OK så prøver vi at gøre sådan her.
Med tiden har jeg lært at slappe mere af og tage tingene, som det kommer og prøve mig frem. Jeg føler, at jeg hviler mere i rollen rollen som mor.
Men usikkerheden og tvivlen forfølger mig. De fleste aftener ligger jeg i min seng og tænker på, om vi gør det godt nok. Stimulerer vi hende nok? Burde vi lære eller øve flere ting med hende? Opdrager vi nok? Er vi for eftergivende? Har vi for travlt i hverdagen? Burde vi lade være med at tage hende med ind i smørhullet tidligt på morgenen hver dag? Er vi nærværende nok, når vi er sammen? Burde vi lave flere ting som familie, eller burde vi gøre noget mere for vores forhold? ER vores datter for genert, og burde vi være mere selskabelige? Spiser vi sundt nok? OSV...
Og jeg kan blive i tvivl om selv de mindste ting (som f.eks. det andet spørgsmål jeg har sendt til dig.) Så spørger igen mødregruppe, veninder, familie osv. og får mange forskellige svar og er ofte mere forvirret.
Jeg ved ikke om det er en form for arbejdsskade. Jeg er folkeskolelærer og møder mange udsatte børn, så jeg vil så gerne gøre det allerbedste for vores barn. Jeg vil gerne, at hun oplever tryghed og kærlighed og opnår selvtillid og selvværd nok til at møde verden nysgerrig og åben.
Rationelt kan jeg godt se, at vi har en sund og rask pige, som trives godt. Og at jeg bruger en masse dum energi på de her tanker. Heldigvis er min kæreste meget nede på jorden og lader sig ikke køre op af mig. Men når de travle hverdage flyver afsted og den ene måned tager den anden, bliver jeg usikker på, om vi er der nok for vores barn.
Er det "normalt" at gå rundt med alle disse tanker? Og bliver man bedre til det med tiden? Jeg er bange for om denne usikkerhed og tvivl kan smitte af på vores datter, som jo spejler sig i os. Selv om jeg dog synes, at vi med tiden er blevet mere rolige og tålmodige i hverdagen.
Med venlig hilsen
lillepigens mor