Svar: Vågner kl. 04:30
8. september 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Når man snart er et år, så er det lidt noget rod at sove mellem 16-17 om eftermiddagen og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en ny rytme for jeres datter. Rytmen om dagen spiller naturligt også ind på nattesøvnen.
Jeg sender dig her en plan for dagen, som jeg vil foreslå at den skal se ud og hvor jeg tænker at det kan passe fint med den rytme de har i vuggestuen:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur sover ca 45 minutter til 1 time fra 9.30-10.30
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsager i stykker og får også stadig lidt grøntsagsmos, kan også få lidt pastaskruer, små stykker frikadelle, lidt rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13 og sover her måske 1-1½ time, det vil være helt fint og helt okay - det afhænger igen af hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, - ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado eller lignende, vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Får mad i stykker og kan supplere med lidt mos - f.eks. kan kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker, vand eller sødmælk af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Endnu en flaske.
I kan med fordel prøve at give hende flaske kl. 23-24 for at se om I så kan undvære flasken kl. 04 og hun vil sove lidt længere og vågne op og være klar til morgenmad. Dette kun i en periode, for at se om det vil gøre nogen forskel.
Ellers er det vigtigt at hun trappes ud af sin morgenflaske, så hun får mindre og mindre - måske vil hun godt kunne falde i søvn med brystet og sove videre - få trygheden og nærheden og ikke længere behøve flasken. Det kan være en idé. En anden løsning kunne også være at trappe mængden af mælk i morgenflasken ned, så hun får mindre og mindre - 200ml er en stor mængde, når der også skal være plads i maven til morgengrød, så ved at trappe ned stille og roligt, får I ud over at hun lærer helt at undvære mælken på det tidspunkt også skabt bedre appetit ...
Jeg synes I skal tale med vuggestuen om at jeres datter har brug for 2 lure dagligt stadig væk. I fortæller at de selv er opmærksomme på at hun ikke sover særlig meget, og det lyder som om at de gerne vil have hende til at sove mere - derfor skal hun naturligt puttes til middagslur i vuggestuen og sove 2. lur der og netop ikke mellem 16-17 når hun er hjemme igen.
Hos jer er det et spørgsmål om at få ændret på to ting - både hendes rytme, så hun sover 2 lure i vuggestuen og så også at få trappet mængden af mælk om morgenen ned, så hun stille og roligt helt lærer at undvære dette.
Hun skal naturligt have noget andet sat i stedet for morgenflasken, det kan være en sutteklud, beroligende ord, kærtegn osv. i en periode meget gerne stadig at komme ind til jer, - for trygheden og roen skal hun have, men det er ikke det samme som behov for mælk :)
Jeg håber I her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske