Brev:
Søvn og rytme - 9 mdr.
8. september 2010
Alder:
9 mdr.
Søvn og rytme - 9 mdr.
Hej Helen
Min søn er godt 9 måneder. Han har generelt en fornuftig søvnrytme. Han lægges til natten, ca. kl. 19-20 og sover til ca. otte om morgenen, han ammes 2-3 gange i den periode. Om dagen sover han ca en halv time, formiddag, og en halv time, eftermiddag. Hvornår disse lure ligger på dagen, afhænger af ham.
Jeg kunne dog godt tænke mig at han sov nogle længere lure om dagen eller blot en lang lur midt på dagen.
Han er for nylig startet i legestue, tre gange om ugen. Det ligger i tidsrummet 9.30-12, og de fleste dage hvor vi er der, ødelægger det totalt hans rytme, da dette er tidsrummet for hans halve times formiddagslur.
Nogle gange har jeg succes med at han sover i barnevognen på vej derhen, andre gange falder han praktisk talt i søvn over frokostbordet.
Jeg har prøvet at arbejde på at få ham til at sove længere lure når vi kommer hjem ved middagstid, dels ved at ligge mig sammen med ham og sove, dels ved at amme ham igen når han vågner. Det lykkedes som regel og han sover en halv til en hel time længere.
Men der sker så ofte det, at hans sene lur kommer til at ligge så sent (fordi han ikke er træt) at klokken er 15-30-17.00.
De andre af ugens dage, hvor der ikke er planlagte aktiviteter, finder han hurtigt sin egen rytme, som er som først beskrevet.
Jeg synes at legestuen er et givtigt tilbud, både for ham og for mig, og vi er rigtig glade for at komme der. På den anden side synes jeg at det ødelægger for meget, på de dage hvor vi er afsted.
- Er det realistisk at arbejde videre mod een lur midt på dagen, eller er det for tidligt?? Jeg har jo ikke været særlig konsekvent, idet at han styrer rytmen de øvrige dage, hvor der ikke er aktiviteter af længere varighed.
- Jeg kan jo også gøre således, at vi benytter legestuen, i det omfang, hvor det passer ind i hans rytme?
- Hvor vigtigt er det med en fast rutine iøvrigt? Her er den jo rimelig flydende.
På forhånd tak.
Venlig hilsen, Pia