Svar: Flere urolige nætter - 7 mdr.
7. september 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din dreng forbinder dit bryst med at skulle sove - dette tolker jeg ud fra at du fortæller at far ofte ikke kan putte ham, han er afhængig af mor og at det ofte ikke er nok, det har ingen effekt at du er hos ham, det der virker bedst er hvis han får brystet kl. 01. 03 og 05 - og prøver du at afkorte amningen bliver han frustreret og meget ked af det ...
Det er helt naturligt og et reelt behov, at han skal have mælk i forbindelse med putning om aftenen. Men det lyder som om at din dreng er ved at blive uhensigtsmæssig afhængig af brystet. han kan ikke 'bare' nøjes med at falde i søvn ved brystet, han har brug for dit bryst for også at kunne sove hele natten igennem.
For at ændre på dette, så er det vigtigt at han nu lærer at falde i søvn uden afhængighed af brystet, altså at han fortsat ammes, men ikke falder i søvn i din favn og med brystet i munden, men lige når at registrere, hvor han lægges og stille og roligt lærer at sove uden den afhængighed af dig. Det vil hjælpe jer på sigt, sådan at når og hvis han om natten vågner op, så kan han også der komme videre i søvnen uden at han behøver have et bryst i munden ...
Han skal naturligvis have noget andet end brystet, når du fjerner brystet, så har han brug for at blive kærtegnet, beroliget, lullet i søvn på en anden måde. Du skal altså finde en substitut for brystet og det kan være f.eks. en sutteklud der dufter af mor, en bestemt måde du kærtegner ham på eller lignende.
Man kan overveje flaske ... dette fordi han vil kunne få flasken i sengen, altså der hvor han falder i søvn og således ikke oplever at blive flyttet fra favn til seng, som han bliver lige nu - men flasken har jo også den fordel, at far kan tage over og jeg læser mellem linierne, at du gerne vil have dette ... i hvert fald skriver du at I har forsøgt flaske sen aften uden større held - men mit forslag går på at bruge flasken som en del af hans putning.
I givet fald skal han puttes i sin seng, hovedgærdet gerne eleveret lidt med en lille pude under madrassen, så han ikke ligger helt fladt og så flasken i sengen imens du sidder ved siden af, holder om ham osv. Flasken fjernes før han falder i søvn, han stopper altså med at få mælk, misser med øjnene og triller om på siden, hvor han så sover trygt og roligt.
Jeg ved du skriver at I bruger min dagsplan, men for en sikkerheds skyld får du lige en plan for dagen, som den kan se ud til et 7 måneders barn:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Puttes uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Nogle børn har også brug for en amning her, for at kunne undvære om natten og det er naturligvis okay.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20, put ham fra din favn lige der, hvor han tydeligt misser med øjnene og er klar til at sove, men ikke sover helt. Puttes til natten i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Kommer op til dig, ammes rigtig godt fra begge bryster - det man kalder for et drømmemåltid og puttes herefter tilbage i seng igen - sover i egen seng videre til næste morgen tidlig.
Amning om formiddagen fjernes og i stedet indføres her et nyt putteritual og dette ritual skal du også bruge om aftenen. Det vil sige, at hvis du om dagen putter ham med klud, sut eller andet, så skal du gøre det samme om aftenen. Jo mere genkendelighed, jo mere trygt er det for din dreng.
Du kan overveje om han skal tilbage i soveværelset, fordi du der kan give ham fysisk ro og nærhed uden at amme ham. Jeg forestiller mig at du her fjerner tremmerne fra sengens ene side og kobler hans seng til din. På den måde kan han sove i sin egen seng om natten og I kan fasteholde dette ritual, men samtidig vil du også kunne lægge en hånd over på ham, holde ham i hånden, berolige ham og kærtegne ham. På den måde vil du kunne hjælpe ham til fysisk ro og han vil mærke at du er der og du behøver ikke stige ud af din seng.
Du fortæller jo at han er meget urolig i sin seng, ofte ligger og triller omkring, græder, klynker i søvne, basker med armene osv. og netop din nærhed vil kunne hjælpe her. Han er i en alder lige nu, hvor han drømmer mere og også motorisk er mere urolig og derfor har ekstra meget brug for at mærke at du er hos ham - men det behøver ikke være amning, det kan godt være kærtegn og varmen fra dine hænder :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske