Brev:
Flere urolige nætter - 7 mdr.
7. september 2010
Alder:
7 mdr.
Flere urolige nætter - 7 mdr.
Hej Helen
Så har jeg lige et spørgsmål om søvn. Efter en rigtig god periode med søvn, da vores søn var 6 måneder, og sov 4-6 timer ad gangen og kun vågnede op for at få mad, så er vi vendt tilbage til nogle meget urolige nætter.
Da han var 6½ måneder gammel flyttede vi ham ind på hans eget værelse, da vi havde fornemmelsen af, at det indimellem var os, der vækkede ham om natten. De første nætter var lidt urolige, men vi tænkte nok bare, at det skyldtes de nye omgivelser, men i løbet af de sidste 2-3 uger er det ikke blevet bedre.
Han vågner mange gange – ofte er det hver time. Han har også haft nogle nætter, hvor jeg ikke har kunnet få ham til at falde i søvn igen, og han har ligget vågen i 2 timer og alligevel været træt og klynkende. Han ruller fra side til side i søvne og kan ligge og vifte med armene i søvne, og jeg tror måske, at han nogle gange vækker sig selv på den måde.
Han vågner ofte grædende og andre gange græder/klynker han i søvne. Men i begge tilfælde står jeg selvfølgelig op og ser til ham, så det bliver til mange gange på en nat. Hvis han vågner, så sover han nogle gange videre bare jeg kommer ind til ham og holder lidt hånd, men oftest skal der en sut til, eller også er han så ked af det, at han kun kan trøstes ved at komme op i favnen og/eller blive ammet. Vi har prøvet at far tager nogle af turene, men det vil vores søn ikke rigtigt godtage ;-) Han vågner bare mere op af det.
Jeg har nogle nætter ligget på en madras på gulvet på hans værelse, for at være tættere på ham, og så er han kommet ned og ligge ved mig, hvis han har været meget urolig. Men jeg synes ikke rigtigt det hjælper – det er bare lidt mindre hårdt for mig, da jeg så ikke skal blive ved med at stå op ;-)
Jeg har nogle nætter forsøgt at give ham en flaske i søvne, inden jeg er gået i seng. Men jeg synes ikke han sover bedre af den grund. Nogle nætter har han fået mad ved 22-tiden og så først ved 6-tiden igen (han vågner dog alligevel mange gange, så det er ikke sådan, at han sover, bare fordi han ikke vil have mad), andre nætter kan han spise godt hver anden time ofte kl. 1, 3 og 5.
De nætter hvor han søger brystet/finder trøst ved brystet forsøger jeg at tage det fra ham for, at han ikke skal fylde sig med mælk hele natten, men han bliver rasende og skriger meget hidsigt, indtil han får det igen.
Om dagen går det rigtigt fint – jeg følger den dagsplan, som du sendte mig sidste gang med 3 hovedmåltider, frugt og vand inden formiddagslur og grød og frugt efter eftermiddagsluren, og han spiser rigtigt pænt til måltiderne. Derudover ammer jeg 4 gange i døgnet – eller det er jo hensigten, indtil vi når frem til natten og han efterspørger det mere end de 4 gange….
I løbet af dagen sover han ca. 3-4 timer og så sover han 10-11 timer om natten.
Med til historien hører selvfølgelig også, at han er meget aktiv om dagen. Triller rundt, og skubber sig rundt på gulvet med armene, og forsøger at kommer op på knæene, og sidder rigtigt fint selv. Han elsker ture i barnevognen, og er så optaget af alt det spændende han ser, at han er svær at komme i kontakt med – han har ligesom ikke tid til at se og høre på mor, når der er så meget spændende at kigge på. Hvis han er lidt træt, så glemmer han det helt, når der sker spændende ting omkring ham med det resultat, at han kan blive helt overtræt og ked af det, når han så skal sove, hvis jeg ikke lige når at fange ham i opløbet.
Hvad gør vi? Kan vi gøre noget for at hjælpe os alle til en bedre nattesøvn?
Hilsen