Svar: Hun tager ikke rigtigt på
7. september 2010
Alder:
3 år
Kære Albertes mor
Jeg kan godt se på Albertes kurve, at hun falder i sin vægt og du skal naturligvis holde øje med det, præcis som du jo også gør, det er jo derfor du skriver til mig :)
det er naturligt at børn, ser slankere ud, når de bliver 3 år. Det lidt buttede præg forsvinder, den struttende mave aftager og deres rygsøjle rettes mere ud - børn vil i denne alder begynde at lige mere "børn" og mindre "babyer" hvis du forstår, hvad jeg mener :)
Men hun må naturligvis ikke tabe sig og hun skal stadig vokse både i vægt og længde.
Det bedste du kan gøre er at holde fokus på små hyppige måltider. Det er vigtigt at hun spiser lidt og tit og faktisk bedre at hun får lidt aftensmad og derefter går fra bordet og så suppleres med en godnatgrød eller en bolle eller lignende inden hun så kommer i seng. Jeg synes det er et skråplan at begynde at give hende mad når hun leger, lige lade hende løbe rundt, få en bid og løbe videre - det dur ikke. Men netop fordi hun får lidt og tit, så er det heller ikke så vigtigt - hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, ja så går der ikke mere end 1½ time, så tilbydes hun noget igen og spiser så lidt der :)
Protein er vigtigt for væksten, derfor tilfører man også nogle gange ekstra protein til mælken hos for tidligt fødte børn. Med den alder din datter har, skal man ikke umiddelbart begynde at tilføre hende ekstra protein, men du kan godt medtænke proteiner i kosten - ofte er vores tanker på fedt, når børn taber sig, men det er også vigtigt at have fokus på protein.
Opskrift på hjemmelavet proteindrik:
1 spsk. kvark 5%
4 spsk. frugt/bær eller du kan bruge juice
1/2 spsk. sukker
1/2 dl. piskefløde
3 dl. kærnemælk
Kvark, frugten/juice og lidt af kærnemælken blendes og sies. Herefter tilsættes resten af ingredienserne og drikken piskes godt. Serveres kold.
Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet og lignende. Det kan f.eks. meget fint gives med i madpakken.
Men også fedt er vigtigt, for at tage på og selvom man anbefaler at børn omkring 3 års alderen begynder at få de fedtfattige mælketyper som kærnemælk, minimælk og skummetmælk, så synes jeg du skal bibeholde letmælk til din datter.
Derudover er det vigtigt at hun stadig får smør på brøddet og at du medtænker at hun generelt ikke skal spise ligeså fedtfattigt som I voksne gør - selvom hun stadig skal spise sundt. Det er de sunde fedtstoffer som især er vigtige og det kan f.eks. være fedt fra nødder af forskellige slags. Giv hende gerne lidt mandler med i madkassen som lidt lækker snack. Også avokado er godt og kan bruges som smørbart pålæg derhjemme i weekenden, krydet med lidt krydderi som hun godt kan lide - og så er det især vigtigt at medtænke fisk.
Fisk af forskellige slags er rigtig godt og vigtigt. Det kan være makrel, sildepostej, tun, torskerogn og lignende og det må meget gerne være de smørbare fiskeformer netop til at komme på brøddet. Men også fiskefrikadeller, fiskefilet, laks, rejer, muslinger osv. er godt og noget hun meget gerne må få :)
Du må gerne bruge lidt remoulade eller lignende på fisken, det gør at hun synes det bliver mere spændnede at spise og samtidig giver det også lidt ekstra fedtstof :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød eller havregryn med letmælk og letmælk af kop.
Formiddag: bolle med smør, ost af forskellig slags, evt. lidt marmelade på bollen, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg og også gerne suppleret med grøntsager af forskellig slags. Du kan også give hende en lille skål pastasalat med en dag, sætte små stykker kylling på et spyd, giv hende lidt æg eller lignende med, så hun kan få lidt forskelligt. Ikke for meget, hellere at hun får lidt med som hun kan overskue og det hele bliver spist op end at mængden er for stor og hun så mister appetitten fordi hun ikke kan overskue det.
Hun kan også nogle gange få en bolle med, med lidt æggesalat, kylling, bacon, tunsalat eller lignende. Igen varier hendes tilbud og gør det spændende og samtidig noget som giver hende både lidt protein og lidt fedtstof.
Eftermiddag: bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, en portion tykmælk eller lignende med mysli (nødder indeholde sunde fedtstoffer), vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt grøntsager, gulerod, agurk, tomat, avokado, peberfrugt eller lignende. Har hun spist lidt af dette inden I sætter jer til bords, behøver I ikke fokusere så meget på, hvad der glider ned til selve middagsmåltidet.
Aften: Det samme som I andre spiser, pasta, ris, kød, fisk, grøntsager, gerne sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Natgrød indgår som en del af putteritualet. Hun tilbydes lidt at spise inden hun skal i seng, som noget helt naturligt - det er helt okay :)
Håber at du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske