Brev:
Hun tager ikke rigtigt på
7. september 2010
Alder:
3 år
Hun tager ikke rigtigt på
Hej Helen
Alberte bliver 3 år d. 18. september og jeg har netop haft hende på vægten. Hun vejer ca. 12.5 kg, hvilket ikke er meget - hun måler godt 95 cm. Som du også kan se på hendes vækstkurve, så har hun kun taget 2 kg på siden hun var 16 mdr.!!
Hun har længe været spinkel, men nu synes jeg hun er direkte tynd og jeg ved ikke hvad vi skal gøre. Eller om vi skal gøre noget - udover at bekymre os! For hun gider ikke rigtigt spise. Nogle dage spiser hun ok, men ofte er hun ikke sulten.
Og det er det samme med hendes madpakke til børnehaven. Nogle dage har hun spist næsten 2 hele og andre dage nærmest kun ½ rugbrød. Det skal dog siges at hun er en kvik pige. Er glad, livlig, nysgerrig og udvikler sig i øvrigt som hun skal. Hun har længe haft et rigtig fint sprog og smed bleen (om dagen) for godt 2 mdr. siden. Så den den side er der intet at bemærke.
Derfor ved jeg heller ikke om vi blot skal forsøge ikke at fokusere så meget på maden eller om der skal ske noget andet?
Jeg ved jo godt at børn nok selv skal tage det de har brug for, men kan jeg leve med det, når hun bliver tyndere og tyndere i kraft af, at hun vokser i højde men ikke i drøjde?.
Vi har fundet ud af, at vi kan lokke ekstra mad i hende, hvis vi "fodrer" hende efter hun selv har sagt "tak for mad" - f.eks hvis hun leger rundt i stuen, mens vi spiser færdig kan vi godt lokke ekstra bidder i hende, når hun løber forbi bordet. Men det holder jo heller ikke! I princippet er vi jo af den holdning at hun er færdig med at spise, når hun går fra bordet, men konflikten er jo, at vi gerne vil have mere mad i hende. Derfor får hun også altid lov til at få en portion havregryn inden hun skal sove - altså de dage hun beder om det.
Mest af alt virker det som om hun simpelthen har for travlt med alt muligt andet end at spise. Og at mad bare ikke siger hende ret meget.
Hvad skal vi gøre? Skal vi gøre noget?
Hilsen Albertes mor