Svar: Nok kalk?
7. september 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med dig
Din datter skal have mellem 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt for at være dækket ind med kalk. Og det lyder som om at hun umiddelbart når op på dette. Hun får jo kakaomælk, yoghurt og ost hver dag og spiser i øvrigt normal og sund mad ...
Også grove grøntsager og især de grønne grøntsager er kilde til kalk, det er ikke kun et spørgsmål om at hun skal drikke mælk. Anbefalingerne om mælk handler om at man lettere får behovet dækket den vej. Men også frugt, bønner, bælgfrugter, nødder og frø giver kalk til kroppen. Så hvis du kan sørge for at kosten indeholder disse ting og sørger for f.eks. at bage brød med forskellige former for nødder, frø og kerner, så får hun også kalk den vej igennem.
Man kan købe forskellige former for kalktilskud og her må I få rådgivning på apoteket, her kan jeg desværre ikke hjælpe :) Men de multitabs I plejer at købe, kan også fås som Multitabs+kalk til børn. De indeholder 200mg calcium og kan således være en måde at give hende ekstra kalk på og samtidig en vitaminpille hun plejer at kunne lide smagen af ...
I stedet for kakao om eftermiddagen og da du samtidig også gerne vil øge hendes indtag af frugt, så kunne du i stedet lave en milkshake eller en smoothie med forskellige frugt og bær. Almindelig letmælk, skummetmælk eller minimælk kan blendes med banan og på den måde får du en bananmilkshake - der behøver ikke tilsættes sukker, vanille eller andet, den er fin som den er. Det samme kan du gøre med jordbær, men her skal ofte lidt sukker til for at fremhæve jordbærsmagen :)
Men du kan også blende forskellige slags frugt og bær og så komme lidt tykmælk, A38 eller lignende sammen med. Det der er med smoothies og børn er, at smoothies ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Det er derfor vigtigt at hun ikke går og nipper til det, men får det som et mellemmåltid f.eks. om eftermiddagen og at man så netop tilsætter f.eks. A38 eller hvad I nu kan få, fordi det neutraliserer syren lidt. Samtidig får hun så også lidt mælk den vej ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske