Brev:
Nok kalk?
7. september 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Nok kalk?
Kære Helen.
Som du ved, bor vi i udlandet, og kosten her er selvfølgelig anderledes end i DK.
Jeg er lidt i tvivl om vores datter på 3 år får nok kalk. Hun får havregryn med mælk (og kakao for at tage smagen af langtidsholdbar mælk, som er det eneste vi kan få) om morgenen. I børnehaven drikker de kun vand, men den traditionelle kost her er oftest små-retter baseret på ost, yoghurt, hvedemel.
Om eftermiddagen prioriterer jeg frugt, da de næsten ikke får det i børnehaven. Til aften prøver jeg at servere mælk, men hun vil helst drikke vand og drikker sjældent meget af mælken. Hun er meget glad for ost og smør. Men det er jo lidt fedt, især da den eneste ost, vi kan få her, og som hun bryder sig om er gouda. Så jeg holder lidt igen med ost og smør. Hun får en daglig multitabs for børn.
Jeg kunne give hende et glas mælk med kakaopulver om eftermiddagen, som hun sikkert vil nyde. Men sammen med frugt vil det nok tage noget af appetitten fra aftensmaden, da de også får eftermiddagssnack i børnehaven inden jeg henter, og hun generelt er småtspisende. Og så ville en efetrmiddagskakao være endnu mere sukker, som der i forvejen er rigeligt af i det børn tilbydes her.
Synes du, jeg skal supplere med et calciumtilskud? Det er jo ikke fordi hun ikke får kalk, og så vidt jeg kan se på internettet, kan man også få for meget kalk?
Hvis du synes et calciumtilskud er en god idé, er der så et mærke du kan anbefale? Det må meget gerne smage sødt som multitabs. Vi har en bekendt på besøg i DK som ville kunne tage det med tilbage til os...
Ellers er alt vel.
Mange hilsner,
Mig