Svar: Dagslure - 9 mdr.
7. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Jette
De fleste børn vil først, når de er mellem 12-18 måneder kunne nøjes med en lur dagligt, indtil da vil de naturligt have brug for at sove 2 lure ...
Jeg synes derfor det lyder mest fornuftigt at arbejde på at jeres dreng får to lure dagligt. En formiddagslur og en middagslur og jeg ser ingen problemer i at middagsluren først ligger kl. 13.30-14, hvis det er der, han er mest træt og parat til at sove. En lur på dette tidspunkt vil netop være passende i forhold til stadig at komme op i ordentlig tid, for også at være parat til at sove i ordentlig tid om aftenen.
I kan naturligvis godt lade ham sove en længere formiddagslur og se hvad der sker, hvis han får lov til at styre sine dagslure fuldstændig selv. Det du skal være opmærksom på er, at hvis han sover en sen eftermiddagslur og søvnen kommer til at ligge efter kl. 16, så vil den søvn naturligt 'æde' af nattesøvnen og det kan gøre, at han så begynder at gå senere i seng, vågner meget tidligt om morgenen eller får en længere vågenperiode midt om natten.
I må lade det komme an på en prøve og se hvad der sker - som udgangspunkt vil han jo sove, når han har behov for det og vågne op, når han er udhvilet, ikke har brug for at sove mere og sådan skal det jo helst være :)
Afføring 5 gange dagligt - det lyder som om at han har godt gang i maven. Du skal være opmærksom på hvad han får af kost. Hvis han spiser større mængder frugt, drikker saft, juice eller lignende, så kan det sætte unødigt ekstra gang i maven. Det samme gælder hvis han får brød med stort indhold af kerner, hvis I spiser meget råkost eller lignende. Det er vigtigt at han stadig får mad der er bearbejdet, grød, grøntsagsmos, brød med højt fiberindhold men uden hele kerner osv. så fungerer maven bedst.
Det er naturligvis bedre at der er gang i maven end at han lider af hård mave og sålænge han ikke har diarré, så lyder det som om at han bare har en aktiv mave ...
Hvis han på nogen måde virker påvirket af det, så skal du naturligvis få jeres læge til at tjekke ham, for at se om han kan have en infektion. Det er jo årstiden for dette og han kan sagtens have fået en virus i vuggestuen, som gør at maven kører lidt ekstra hurtigt lige nu.
Men prøv om du med lidt lysere brødtyper, A38 med revne æbler og kogte grøntsager og måske lidt mindre frugt, kan få lidt mere ro på hans mave ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske