Brev:
Dagslure - 9 mdr.
7. september 2010
Alder:
9 mdr.
Dagslure - 9 mdr.
Hej Helen.
Så er jeg på banen igen. To hurtige spørgsmål.
Rasmus er efterhånden blevet 9½ måned. Startet i daginstitution for 2 uger siden og det er gået super fint. Han vinker glad når vi går og har det godt mens han er der. Sover nu hele natten, og det er virkelig dejligt eftersom jeg skal begynde på arbejde imorgen.
Spørgsmål et er om søvn igen igen... :-) Han sover to lure dagligt, som stadig er af meget svingende længde. I børnehaven lader de ham sove en times tid om formiddagen for at han også kan sove middagslur. Nogen gange vågner han af sig selv, ellers vækker de ham.
Problemet er at uanset om han sover en kort eller en lang lur om formiddagen, så er han ofte svær at få til at sove middagslur og sover tit ikke mere end en halv time, og det efter en del kamp med at få ham til at overgive sig til søvnen. Tit er kl 13.30-14 inden det lykkes.
Nogengange har de også slået lurene sammen, så han kun har fået en lur fra ca. kl. 11, men heller ikke uden formiddagslur er der garanti for at han sover en lang lur og eftermiddagen bliver nogen gange lidt lang, da jeg synes det er uhensigtsmæssigt at lade ham sove efter vi er kommet hjem om eftermiddagen.
Så nu har jeg tænkt lidt om det alligevel er bedre at lade ham sove igennem om formiddagen hvis han kan, og så acceptere at han måske ikke sover middagslur, istedet for nogen gange at vække ham fra formiddagsdlur og så risikere at han alligevel ikke rigtig sover over middag. Kan du følge mig?? og hvad tænker du om det.
Måske skal jeg også bare lade være med at spekulere så meget over hans søvn. Han er jo glad og tilfreds. Meget aktiv, spiser godt og stortrives.
Spørgsmål 2: Er det normalt for børn i hans alder at have afføring minimum 5 gange om dagen. I børnehaven kan de nogen gange dårligt følge med til at skifte alle de bleer, og jeg synes da egentlig også at det er lidt meget. Skal siges at han ikke har hverken hård eller tynd mave. Han spiser alm. sund og varieret kost. Han har en god appetit, så der skal selvfølgelig også noget ud af den anden ende. Han vejer ca. 10 kg så er jo altså ikke ligefrem et lille nips.
Venlig hilsen
Jette