Svar: Rytme og kost - 6 mdr.
7. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Eva
Umiddelbart ser planen for dagen fin ud og det lyder som om at I er kommet fint igang med skemaden :)
Det næste I skal igang med er mere variation. Han skal have grovere grødtyper - havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, han skal have mad i hånden som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt og så skal han have masser af grøntsager og igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45-60 minutter, det er helt normalt
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også her lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt laks der moses ned i grøntsagerne eller indmaden af en frikadelle du bruger eller måske lidt kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, krydret med timian, oregano og løg. Vand af kop og igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på selv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske ...
Som du kan se indgår der i min plan flere små måltider og mere og mere rigtig mad og den helt store forskel på din plan og min er, at i min plan, får din dreng skemad, når han vågner af en lur og får flaske inden han skal sove næste lur.
Jeg vil netop anbefale dig at du forsøger at køre denne rytme. Ved at give ham skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove, så skaber du god plads i maven til begge dele og han vil godt fyldt op med både mad og mælk sandsynligvis begynde at sove bedre og også kunne sove en lidt længere middagslur. Faktisk vil mange børn netop i denne alder, sove en kort formiddagslur på måske 45 minutter, en middagslur på 2 timer, måske 2½ hvis de sover rigtig godt og så vil de stille og roligt kunne begynde at springe powernappen om eftermiddagen over.
Det er klart, at hvis han sover kort middagslur, så vil han stadig have behov for 3 lure dagligt, men prøv om ikke du ved at følge ovenstående plan, kan få ham til at sove længere lur midt på dagen.
En anden stor forskel er også at mine lure ligger senere end dine. Prøv at se om han ikke netop ved at få små mellemmåltider, sidde ved bordet, blive godt aktiveret mellem sine lure, begynder at kunne være vågen lidt længere tid, så han får en længere vågen og aktiv periode og derefter også en længere søvnperiode - pas på at han ikke kommer ind i en rytme, hvor han kortvarigt sover og kortvarigt er vågen ... :)
At han har svært ved at finde fysisk ro og slappe af hos jer, hænger sandsynligvis sammen med hans alder og den udvikling han går igennem. Der sker rigtig meget med ham lige nu, han bruger sig selv rigtig meget motorisk, triller omkring, drejer om sin akse, får fat i sine fødder, tager dem i munden osv. og han får sig lagt i stillinger som han ikke rigtig kan komme væk fra. Det betyder at børn i denne alder, ofte har brug for stillingsskift, når de sover, de har brug for hjælp til at få dynen om sig igen og hjælp til at komme videre i søvnen.
Netop fordi han motorisk begynder trille mere omkring, så har han også brug for selv at kunne lægge sig til rette når han skal sove. Børn i denne alder, vil derfor ofte protestere over at blive holdt eller være i meget tæt kontakt, når de skal sove, fordi det forhindrer ham i selv at finde en behagelig stilling få roen over sig. Derfor er det meget fint at du putter ham, når han virker træt og du fornemmer at det har han brug for (selvom du nu skal prøve at trække tiden lidt og aktivere ham lidt mere :)) og selv lader ham falde til ro.
Som du skriver, så tumler du jo med ham, giver ham masser af fysisk kontakt, babymassage osv. når han er vågen og det skal du naturligvis blive ved med :)
Fortsat held og lykke, håber ovenstående plan for dagen hjælper videre på vej og giver dig den struktur du søger :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske