Svar: Morgenmad og aftensmad - 19 mdr.
7. september 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Astas mor
Det I fortæller lyder helt alderssvarende og det lyder faktisk meget fint med den måde I reagerer på :)
Det er nemlig helt normalt at børn i Astas alder spiser meget selektivt og til visse måltider kun spise en fødevare. Det I skal fokusere på er dog at hun spiser og at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart :)
Det er meget fint at I prøver at hjælpe hende, når hun er træt efter en lang dag og måske ikke kan overskue at spise selv. Ligesom det er meget fint, at I giver hende madro og så vidt muligt lader hende spise selv, uden for meget opmærksomhed eller interesse omkring hvad hun spiser eller hvordan hun gør.
Det er meget fint at I supplerer hendes indtag med en multivitaminpille, så I på den måde sikrer jer at hun får lidt ekstra vitaminer og mineraler.
Det er altid en god idé at se på barnets indtag over flere dage og her også medtænke at hun skal have alle typer af fødevarer. Det gør således ikke noget, hvis det kun er kødet hun spiser den ene dag, laksen den næste og grøntsager eller pasta den tredje. Det er fint, på den måde spiser hun varieret, hun får forskellige fødevarer og spiser fra alle fødevaregrupper, når I ser på hendes indtag over flere dage.
I må meget gerne give hende grød eller lidt yoghurt om morgenen og kan fint supplere med et lille stykke rugbrød, hvis hun virker mere sulten. I kan også komme rugbrødsdrys på lidt tykmælk eller lignende og se om hun kan lide det. Også mysli, revne æbler osv. kan bruges på et surmælksprodukt.
Minifras kan være en mulighed - de er anbefalet af TÆNK og udviklet af Viffos (videncenter for fødevarer og sundhed) og de kan være fine til børn - også som mellemmåltid en gang imellem. De mætter naturligvis ikke som en grød vil gøre, og den bedste start på dagen er faktisk grød - men som variation, så hun ikke kører træt i det, så kan det være en mulighed.
Der findes mange forskellige morgencerealier på markedet og I skal se jer rigtig godt for. Vælg altid produkter som indeholder max 10g sukker pr. 100g. Indeholder produktet mere sukker, så bør I ikke give det til jeres datter.
Hjemmebagte boller er godt og om morgenen kan hun få f.eks. havregrynsboller - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem. De kan fryses, tages op og lunes i ovnen inden de serveres og en lun havregrynsbolle med lidt smør og ost eller måske en lille smule marmelade, vil hun måske gerne have om morgenen...
Maden skal serveres adskilt, de fleste børn bryder sig ikke om at tingene er rodet sammen. En tallerken der er rumopdelt kan være en rigtig god idé.
Mad med sovs, dressing osv. kan være en god idé - så kan hun dyppe og det er sjovt og samtidig giver det ekstra smag, hvilket mange børn godt kan lide. I skriver at hun ikke bryder sig om kartofler, men hvis hun f.eks. får kogte kartofler med gammeldags brun sovs og flæskesteg, så vil hun måske godt spise det ... kartofler kan også gives som kartoffelbåde med lidt ketchup eller remoulade til, ligesom bagt kartoffel kan serveres med lidt hvidløgssmør eller dressing. Børn kan ofte godt lide denne form for mad og det er et forsøg værd :)
Og ja - jeg synes bestemt at I skal fortsætte jeres strategi med familiemad og hygge over bordet og lade hende rode med maden selv - også selvom hun kun spiser en madgruppe fra tallerkenen. Og det er meget fint at bibeholde en godnatgrød, grovbolle eller lignende inden sengetid, så hun med sikkerhed ikke går sulten i seng.
Med hensyn til kogebøger, så findes der et utal af disse. Forfatter Katrine Klinken har lavet mange forskellige, de er værd at kigge på - søg på hendes navn og flere dukker frem :) Der er også en bog som "Den rene barnemad - fra mos til middagsmad" af Anne Hjernøe m.fl. Eller bogen "Æblekinder og kondisko - en forældreguide til sunde og glade børn" af Berit Elkjær. Der findes mange forskellige, du må i butikken og se hvad der mon tiltaler jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) God appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske