Brev:
Morgenmad og aftensmad - 19 mdr.
7. september 2010
Alder:
19 mdr.
Morgenmad og aftensmad - 19 mdr.
Hej Helen,
Så skriver jeg til dig igen, denne gang ang. kost til vores 19 måneder gamle datter.
Vi har på det sidste haft svært ved at få hende til at spise varieret, og hun spiser ikke ret meget. Om morgenen har hun i månedsvis spist en portion havregrød laver på 1 dl. havregrød og 2 dl. vand plus lidt mælk og en klat smør. Nu gider hun ikke rigtig grøden længere.
Vi har prøvet med yoghurt (letmælks naturel yoghurt) med mysli eller havregryn, og det var hun glad for et par dage, men heller ikke det gider hun længere. Nu går det typisk sådan, at hun spiser en lille portion grød eller yoghurt, men derefter er hun stadig sulten. Brød gider hun ikke spise om morgenen – kun når det er rugbrød, uden noget.
I vuggestuen siger de at hun spiser godt (som en havnearbejder, som de siger), så det er dejligt at vide, at hun får noget indenbords i løbet af dagen. Hvad kan vi gøre for at få hende til at spise morgenmad – og har du ideer til hvad vi ellers tilbyde hende?
Den anden udfordring er aftensmaden. Her er hun meget selektiv med hvad der ryger indenbords – får vi f.eks. frikadeller med ris og grønt, spiser hun masser af ris, men intet kød, og kun lidt grønt. Får vi laks med div. tilbehør spiser hun kun laks. Vi forsøger at gøre det lidt varieret og at lave børnevenlig mad, og vil ikke lave mad specielt til hende (hun får dog agurkestænger, som hun altid får spist godt af).
Hvis vi forsøger at hjælpe hende bliver hun gal og skriger og kaster sig rundt i stolen (bøjlen er taget af, så hun kan selv kravle op og ned), og måltidet er forbi. Hvis hun får lov at sidde stille og roligt med maden går det ok, men hun spiser altså kun f.eks. ris, eller hvis der ikke er noget hun vil have spiser hun kun f.eks. majs, agurk og lidt peberfrugt.
I weekenderne gider hun heller ikke rigtig frokosten (rugbrød med pålæg), så sidste weekend spiste hun stort set kun frugt, agurk og lidt bart rugbrød og en enkelt bolle uden noget.
Hun kan ikke lide at tingene er blandet sammen – når vi får pasta med kødsovs skal det ligge hver for sig, en risret med kød og grønt i risene duer ikke, og sovs på ris/kartofler etc. duer ikke. Hun spiser ikke kogte kartofler og heller ikke kartoffelmos, pasta spiser hun lidt af en sjælden gang imellem.
Jeg har forståelse for, at hun kan være træt sidst på dagen, og at hun vil selv, og hele måltidet bliver hyggeligere når vi ikke er så fokuseret på hende og hendes mad. Jeg vil heller ikke risikere at gøre hendes spisning til et problem, så hun selv ser det som en tvungen situation. Samtidig generer det mig og bekymrer mig også lidt, hvis hun ikke får dækket sit behov. Vi giver hende dog en vitaminpille om morgenen, så hun får de vitaminer hun har behov for.
Tror du bare det er en fase? Skal vi fortsætte med vores strategi med at lave familiemad, hygge over bordet og lade hende rode med sin mad selv, og så acceptere, at hun ikke rigtig spiser sin aftensmad, eller kun spiser én madgruppe fra tallerkenen? Hun bliver som regel tilbudt en bolle/frugt/yoghurt inden sengetid, og der spiser hun som regel noget.
Kender du en kogebog med inspiration til god og nem hverdagsmad til børnefamilier med små børn?
Med venlig hilsen
Astas mor