Svar: Urolig nattesøvn fordi hun taber sut?
3. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Martsmomse
Det lyder som om din datter har brug for en del tryghed, at sutten hjælper hende til at finde roen og gør at hun kommer videre i søvnen. Det er i og for sig helt okay, hun er jo kun 5 måneder gammel og sutten må gerne være en del af hendes putteritual.
Men I skal være opmærksomme på at hun godt på sigt og måske allerede nu er igang med at få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
I skal være opmærksom på at børn i hendes alder ofte har svært ved at skifte stilling om natten og derfor vågner op fordi de har behov for hjælp til at blive lagt anderledes. Hun triller omkring, får sig skubbet op mos sengegavlen, får sparket dynen af og er stadig for lille til at blive lagt rigtig igen og kan ikke selv putte sig. Små opvågninger om natten er normalt, men det er vigtigt at I medtænker, hvordan I hjælper hende videre i søvnen.
Det sker at børn kan blive uhensigtsmæssigt afhængige af sutten for at kunne sove ...
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres datter er, som du selv er inde på, ved at blive afhængig af sin sut. Hun kan kun sove, hvis du giver hende sutten i munden. Hun er for lille til at du kan lære hende at tage den selv og derfor skal du være meget opmærksom på, hvad det er for en vane du er ved at få givet hende nu ... :)
Sutten er fin og beroligende, når hun har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan at når vi sover, så afslappes alle vores muskler, også vores kæbe og her vil sutten ryge ud. Hver gang jeres datter skifter søvnfase, så vil hun vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre igen.
Vi har mange opvågninger under søvn, vi vender os lidt, flytter på os osv. og det er meget normalt at børn vågner op efter ca 40-60 minutter og har brug for hjælp til at blive lullet videre i søvnen igen.
Men det er her vigtigt at du forsøger at indføre noget andet end sut, prøv at få hende til at sove videre, med f.eks. en klud ved ansigtet, kærtegn, beroligende ord osv. Og altså uden at hun får sutten i munden hver gang.
Vanebetinget afbrudt søvn opstår fordi din datter lærer at hun kun kan sove, hvis hun har sutten i munden. Hver gang hun falder i dyb søvn og kæben slappes af, så falder sutten ud. Og i stedet for at hun lærer at sove videre uden sutten i munden, så lærer hun nu at registrerer at sutten er væk og mor kommer den i munden igen hvorefter hun så sover videre. Det betyder altså at hun de næste måneder frem vil vågne hele natten igennem, hver gang hun mangler sin sut i forventning om at du kommer den i munden igen ... og det dur ikke :)
Du er derfor nødt til at arbejde på at hun om natten bliver beroliget på anden måde og lærer at komme videre i søvnen uden at få sin sut i munden hver gang :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske