Brev:
Urolig nattesøvn fordi hun taber sut?
3. september 2010
Alder:
5 mdr.
Urolig nattesøvn fordi hun taber sut?
Kære Helen.
Tak for et super godt forum - vi har fundet svar på rigtig mange spørgsmål her.
Men vi har dog brug for din hjælp!
Vi har en pige på 5 ½ mdr. som sover rigtig dårligt. Hun har egentlig aldrig sovet godt.. Den første mdr. ville hun kun ligge hos mig i sengen og blev ammet hver 2. time.
Fra ca. 2-4 mdr. sov hun ca. 4 timer nogle gange lidt mere uden at blive ammet, men hvor vi dog skulle give hende sutten ca. 1 gang i timen.
Den sidste 1½ mdr. er det blevet helt skidt igen - hun vågner ca. hver 2-4 time og vil ammes - og hun vågner mange gange i løbet af natten fordi hun har tabt sutten.
Vores dag ser ca. således ud:
08.30 vågner og er klar til at stå op - bliver ammet
kl. 10.30 bliver ammet igen
kl. 11.00 - 12.00 lur
Ved middags tid får hun grød med lidt frugt mos af en art på. + vand af en kop.
Kl. 13.45 bliver hun ammet
kl. 14.00-16.00 eftermiddagslur. Og jeg ammer hende når hun vågner.
Kl. 18.00 kartoffel mos med grøntsagsmos på toppen. Vand af kop.
Kl. 18.30 bliver hun tilbud MME - hun drikker typisk mellem 40 og 60 ml.
Kl. 19.15 ammet - og så kører vi putte ritual og så sover hun kl. ca. 19.45.
Hun er rigtig nem at putte både om aften og dagen. (hun bliver ikke ammet i søvn, men falder hen af sig selv - altid med sut i munden)
(hun spiser ca. ½ dl middag og aften - hun får til hun selv vender hovedet væk og lukker munden)
Så start showet ellers - fx. igår - vågner kl. 20.10 græder og vil have sutten, falder i søvn med det samme - der gentager sig ca. 2 gange i timen til kl. 23 - hvor jeg ammer hende. Hun sover så til kl. 01.30 græder vil have sutten - kl. 02.30 ammer jeg hende da hun bliver ved med at smide sutten.
Og sådan fortsætter natten indtil kl. 08.30 hvor hun vågner!
Vi er MEGET trætte herhjemme - og håber så meget du kan give os et godt råd.
Er hun virkelig sulten ??
Jeg tror selv det er sutten der er problemet - hun vågner fordi hun taber den og kan ikke falde i søvn uden. Skal vi virkelig prøve at afvænne hende? Vi har prøvet teknikken at lirke sutten ud lige inden hun falder i søvn - de resulterede i græd i 3 timer on/off - og ja så gav vi op.
Måske du kan se det er et andet behov hun mangler for at kunne sove?
Hun er i øvrigt et super nemt barn om dagen, græder næsten aldrig og er glad og veltilfreds - smiler meget og kan holdes af fremmede.
Kærlig hilsen en meget træt
martsmomse