Svar: Pludselig kræsen
3. september 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Idas mor
Det er helt normalt at børn i 10 måneders alderen begynder at virke selektive i deres madvaner, lukker munden for skeen eller som du beskriver, åbner munden og lader maden falde ud eller putter i munden, tygger på det og tager det ud igen ...
Det handler om at børn i den alder undersøger rigtig meget og derfor kan være mere interesseret i netop udforskning end i at spise. Din datter undersøger maden, hvordan den er at tygge på, forskellige konsistenser, hvordan den ser ud, når den er tygget igennem, hvordan den føles mellem fingrene, hvordan den ser ud, når den falder på gulvet og om det giver lyd at den falder ned, ligesom det giver lyd, hvis skeen tabes.
Hun undersøger også hvordan du reagerer på de ting du gør, om du begejstres på samme måde som hende eller om hun får et nyt udtryk fra dig - synes du det er sjovt, bliver du overrasket, sur osv. Alt sammen er spændende for hende at udforske og hun bliver mere og mere bevidst om at hun via sine handlinger kan få en reaktion fra dig og det fascinerer hende :)
For at imødekomme hendes lyst til at undersøge lyd, konsistenser osv. kan du prøve at stimulere dette uden for middagsbordet, netop for at hun så ikke behøver gå så meget op i det der. Du kan f.eks. tage hende med til at bage boller og lade hende sidde med dej i hånden. Du kan også tage hende ud i sandkassen og lade hende lege med sand, ligesom hun i badekaret skal have masser af skåle, kander osv. at lege med, fylde og hælde ud.
For at minimere hendes udforskning af din reaktion, så vil det være godt at give hende madro. Sørg for at hun ikke får alt får meget opmærksomhed, lad hende spise selv uden at du kommenterer for meget på det. Naturligvis må du gerne motivere hende til det, du gerne vil have hende til "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden", så hun hører, hvad hun skal. Men det er også vigtigt at lade hende sidde selv og spise, uden kommentarer.
Sørg for at hun ikke får for meget mad serveret på en gang, ganske få hapsere af gangen, kan hun bedre overskue og så spiser hun mere, end hvis hun serveres større portioner :)
Rigtig god appetit! Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske