Svar: Grøntsagsmos af frosne grøntsager
3. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Victors mor
Du må gerne lave mos af frosne grøntsager og derefter fryse det ned i mindre portioner. Du kan på den måde få varieret din drengs indtag ekstra. En pose frosne rodfrugter, kan f.eks. indeholde gulerødder, pastinak, selleri og jordskokker og kan dermed fint sikre variation.
Frosne grøntsager er sunde grøntsager og tæller bestemt med, når man skal lave grøntsagsmos til børn eller spise grøntsager selv. Grøntsagerne fryses meget hurtigt efter høstning og det sikrer at mange af vitaminerne bevares. Man kan sige at frysning af grøntsager forsinker nedbrydningen af deres næringsværdi og derfor siger nogen at frosne grøntsager faktisk kan være mere vitaminrige end friske grøntsager ...
Jeg er normalt ikke stor tilhænger af at man fryser store portioner ned til barnet. Simpelthen fordi barnet jo på den måde får det samme igen og igen, hver gang man tager en portion op. Det giver meget bedre variation at lade barnets mad tage udgangspunkt i den mad man selv spiser og lade ham få de grøntsager, kød, fisk osv. som er en naturlig del af jeres aftensmaden.
Vælger du at fryse grøntsagsmos ned, så vil jeg anbefale dig at du laver en ren grøntsagsmos, med grøntsager og lidt af kogevandet og så fryser dette. Det anbefales nemlig at frugt og grønt optøes direkte i gryden, hvor kød og fisk optøes i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst.
Samtidig anbefales det at man sørger for at optøet kød gennemvarmes f.eks. bør små kogte kødboller koge i mindst 5 minutter efter at have været frosset.
Mit råd er derfor at hvis du gerne vil lave en ren grøntsagsmos, så fryser du den ned i små mængder (i beholdere beregnet til frysning af babymad - ikke isterningebakker). Tager det op du skal bruge, varmer det direkte i gryden og hvis der skal kød i, så lader du det koge med i mindst 5 minutter.
Her slukker du så for varmen, og kommer så her fedtstof og mælk i og så er retten serveringsklar.
Det er anbefalingerne, håber du kan bruge det videre :)
Rigtig god appetit og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske