Svar: Vågner hver anden time hele natten igennem
3. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Dorte
Det er en fin plan for dagen I har og det lyder helt alderssvarende - også at din datter sover en powernap 20-30 minutter om eftermiddagen, det passer lige til bogen - i hvert fald den bog jeg har skrevet :) :)
Det er helt naturligt at små børn falder i søvn ved brystet. Det er helt naturligt at små børn har brug for at blive lullet og vugget til ro. Det er helt naturligt at små børn har brug for at mærke deres forældre, blive kærtegnet, holdt om, mærke varmen osv. når de skal sove. Sådan er det og sådan skal det blive ved med at være.
Men, nogle gange sker det, at det der starter som et rigtig godt og helt naturligt ritual, begynder at tage overhånd og bliver uhensigtsmæssigt. Det sker f.eks. hvis barnet bliver afhængig af at komme op i mors eller fars arme for at kunne sove, eller hvis barnet bliver afhængig af at have brystet i munden for at kunne komme videre i søvnen - mælk og tryghed er naturligt for børn og en del af putteritualet, men det er vigtigt at din datter stille og roligt begynder at registrere, hvor hun lægges. At hun netop lige når at følge lidt med i, at hun ikke falder i søvn i din favn eller med dit bryst, men i sin seng.
Og at vugge hende i sengen, for netop at lulle hende til ro der, er helt fint - der er jo tale om en overgang. Børn kan også blive afhængige af at blive vugget, men tag nu en ting af gangen, det behøver ikke blive sådan og man skal ikke tage bekymringerne på forskud.
Så når din datter falder i søvn i sin seng og ved at det er der hun ligger, så sover hun naturligt lidt bedre, end når hun falder i søvn i din favn og pludselig mærker at hun ligger et nyt sted. Det er helt normalt, det er en helt normalt reaktion og okay. Men prøv at flytte hende, så hun lige når at registrere hvor hun er.
Og prøv så også om ikke du kan erstatte brystet med en klud ved ansigtet. Brug konsekvent en klud f.eks. en stofble ved brystet hver gang du ammer og når du så flytter hende fra din favn og ned i sengen, så skal kluden følge med hende. Den dufter af dig og minder om tøjet ved dig bryst og kan på sigt gøre hende tryg.
De fleste børn er 6 måneder inden de ernæringsmæssigt helt kan undvære mælk om natten og i den alder er det at sove igennem, at sove fra midnat til næste morgen tidlig. Det betyder at din datter vil skulle ammes når hun puttes omkring kl. 20, ammes igen kl. 24 og så igen næste morgen tidlig kl. 05/06. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk.
Når du vil vende hende fra brystet midt om natten, så er det for det første vigtigt at du sikrer dig at hun har fået både mad og mælk nok igennem dagen og aftenen. Du skal være sikker på at det ikke er et reelt behov for mælk, der gør at hun vågner. Prøv f.eks. at amme hende fra begge bryster sen aften, så du sikrer dig at hun der er fyldt ekstra godt op.
Derefter skal du forsøge at afkorte amningen midt nat. Hun lægges til, får brystet, roen hun søger og så trækker du stille og roligt brystvorten til dig. Første gang bliver hun lidt irriteret, søger efter brystet og hun får det igen, dier atter et par gange og finder roen og så lirker du igen brystvorten ud. Det bliver du ved med. Samtidig med dette, så sætter du så kluden og kærtegn. Ligger du ned og ammer, så vil det være super fint at vugge hende lidt ved at holde dine hænder på hendes hofte og du må også gerne holde hende i hånden, hun skal mærke at du er der og stille og roligt skal hun så lære at blive beroliget netop med klud og dine kærtegn og dermed kunne sove uden at få brystet i munden.
Når hun kan det, så overfører du præcis samme ritualer til hendes seng, så hun fremover slet ikke behøver komme op til dig, men i stedet netop kan hjælpes med at få en ny stilling, få dynen om sig, blive beroliget med dine kærtegn og stille vuggen, hvor hun ligger.
Så amning kl. ca 20, igen kl. 23-24 hvor hun ammes fra begge bryster og så forsøge at trappe ud og undvære amningerne kl. 01 og 03 og så amme igen næste morgen tidlig kl. 05/06 vil være rigtig godt at forsøge på. Start med at fjerne den ene natamning og derefter den anden. Som sagt er de fleste børn 6 måneder inden de helt kan sove uden brystet fra midnat og til næste morgen tidlig :)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske